تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

معماری جمهوری اسلامی از همان خشت اول بر مبنای اسلامی ناقص و در چهارچوب مبانی غربی و انسان محوری تعریف شد. حال اقتضا و ظرفیت زمانه چنین بود یا نه، بماند.
علارغم اینکه انقلاب ایران قدمی بلند در راه نجات از دامن ایادی کفر و طاغوت بود ولی این مبانی غلط غربزده در تمامی تار و پود نظام پس از انقلاب مشاهده می شود که همان مبانی به تدریج انقلاب را از مسیر خود به انحراف کشانید.
محوریت رای ملت برای انتخاب حاکم و عبارت مضحک مردمسالاری
وضع قوانین از جانب منتخبین ملت
نظام آموزشی غربزده بر مبنای علوم غربی (علوم پایه، پزشکی مدرن  و ... )
صنایع غربی الگو گرفته از انقلاب صنعتی اروپا
نظام بوروکراسی
کشاورزی مدرن، سلول های بنیادی، نفت و پتروشیمی و صنعت هسته ای و ...
گویی آنکه اندیشمندان حقیقی جامعه را به حال اسفبار خود رها کرده اند و مسئولیت اجرایی و تبلیغی بر عهده کسانی قرار داده شده که نه تنها دغدغه ای برای اصلاح این آش ناهمگون ندارند بلکه تمدن اسلامی را در قالب توسعه و پیشرفت! غربی تعریف می کنند و جوانان و نخبگان! جامعه را به سوی تولید علم و پژوهش و نوآوری تشویق می نمایند.
بحران فرهنگی، بحران سلامت، بحران جنسی، بحران اشتغال، بحران مسکن، بحران تحصیل، بحران دستگاه قضا، بحران وابستگی در سیاست خارجی و ... جمله ریشه در فرایندی واحد دارند که علت العلل این نابسامانی هاست.

نظرات  (۱۰)

یعنی نظریه ولایت فقیه انسان محورانه و اومانیستیه از نظر شما؟
پاسخ:
ولایت فقیه برجسته ترین بعد توحیدی انقلاب و نقطه مقابل اومانیسم است که به شکل بسیار ناقصی در ایران پیاده شد.
چه ادعای جالبی!

مگر این نظریه رو خود امام خمینی عملی نکردن توی ایران؟ از سال 42 تا 68
پاسخ:
خب! مگه من گفتم اعلی زردک شاه عملی کرد؟!
آخه یه تناقض محسوسی میان تمجیدت از نظریه با نقدت به مصداقش وجود داره
پاسخ:
چه تناقضی؟ نقد من چه ربطی به نظریه ولایت فقیه داشت!
تیترت اینه:
جمهوری اسلامی، اسلام در قالب اومانیست

تمدن بدلی bornos.blog.ir
پاسخ:
از اینکه متن مقالات بنده را اصلا نمی خوانید متشکرم
  • امید شمس آذر
  • مطالب شما از ابتدا بخشی درست و بخشی دارای نقایص جدّی بود. حال که به خود اجازه داده اید دربارۀ اصل جمهوری اسلامی اظهارنظر کنید، باید توجّه داشته باشید که شکل گیری سیستم کنونی -با تمام ایراداتی که دارد- تحت رهبری و نظارت امام خمینی(ره) یعنی یکی از نظریّه پردازان اصلی حکومت اسلامی بوده که از سال 41 انقلاب اسلامی را هدایت کرده و پس از پیروزی آن نیز بیش از 10 سال در رأس حکومت بوده است. پس اگر از نظر تئوری ایرادی بر آن وارد بود، مورد تذکّر از طرف ایشان و یا جانشینشان امام خامنه ای قرار می گرفت. اکنون هر ایرادی که وجود دارد، به خاطر عملکرد غلط مسئولان و کوتاهی مردم است و مبانی تئوریک نظام جمهوری اسلامی که در سه مرجع عمدۀ: " 1- قانون اساسی، 2- وصیّت نامۀ امام راحل و 3- سخنان حکیمانۀ امام حاضر " خلاصه شده است، هیچگونه ایراد خاصّی که بتواند به عقل معمول بشری برسد ندارد. اگر هست، بفرمایید. در غیر اینصورت خلط مبحث نکنید.
    پاسخ:
    ایراد رو به طور مفصل در وبلاگ و کتابم توضیح دادم و با اسم اشخاص حق و باطل سنجیده نمیشه.
    چطور بعد اینهمه شرح می فرمایید "اگر هست بفرمایید"!
  • امید شمس آذر
  • من با اشخاص کاری ندارم؛ امام خمینی نباشه، امام سلماسی باشه! منظورم اینه که اگه مدّعی هستید تئوری رو قبول دارید و به حاصل تئوری انتقاد دارید، توجّه داشته باشید که هر دو از یک مرجع صادر شده. اونم مرجعی که همیشه دربارۀ "اسلام آمریکایی" یعنی تقریباً همون چیزی که شما بهش میگید اسلام در قالب اومانیست، هشدار میداده. اگر به هیچکدوم انتقادی ندارید، خب! کلّ مطلب رو حذف کنید. اگر هم به هردو انتقاد دارید، اسم مطلب رو عوض کنید؛ اگر اسم مطلب شما بود "وضعیت کنونی مملکت اسلامی ما، ...." اونوقت با متنش سازگار بود، ولی شما نوشتید "جمهوری اسلامی، ...." و این یعنی متنی که در ادامه میاد حتماً حتماً باید شامل مواردی از قبیل انتقاد به قانون اساسی، وصیتنامۀ امام خمینی و یا سخنان امام خامنه ای باشه که نیست. در اینصورت میشه قاطی کردن دو مبحث متفاوت "مشکلات دستگاه دیوانسالاری کنونی کشور" با "اصل نظام مبتنی بر رابطۀ امّت و امامت" که حضرت امام در جریانات زمستان اخیر، در دیدار با مردم تبریز در موردش توضیح دادن؛ هرچند دولت آقای روحانی و حامیانش بدشون نمیاد این دو تا رو باهم خلط کنن تا راحت بتونن همۀ کم کاری های خودشونو گردن نظام بندازن.
    پاسخ:
    برادر عزیز یکی از انتقادات من به نظام، نظام آموزشی بود که ظاهرا شما اصلا مطالب بنده رو نخوندید. الان علوم غربی در مدارس و دانشگاه تدریس میشه و اساس تحصیل و صنعت ما علوم و تکنولوژی غرب هست و سمت و سوی نظام حاکم بر ایران در جهت توسعه هست. این یعنی سبک معیشتی که نظام آموزشی و صنعت و ... برای ما به ارمغان آورده کاملا منطبق بر مکتب اومانیست و ماده گرایی است. مجلس قانون گذاری هم همینطور سبک معیشت غربی اقتضای قوانینی جدید دارد که توسط انسان وضع شود که با مکتب وحی تضاد دارد. بحث بیشتر تلفنی.

  • امید شمس آذر
  • در مورد مردمسالاری و جمهوریّت در اسلام هم به این نکتۀ مهم توجّه داشته باشید که: برخلاف دموکراسی غربی که در اون، مشروعیّت حکومت از طرف مردم میاد، در اندیشۀ سیاسی مذهب ما، مشروعیّت از طرف خدا میاد؛ ولی "مقبولیّت" چرا! از طرف مردم میاد. معصومین(علیهم السّلام) تا زمانی که مورد اقبال مردمی قرار نگرفته ن، فقط ولایت تکوینی دارن، بعد از اون صاحب ولایت تشریعی هم میشن. پیامبر(ص) قبل از پیمان عقبه به یثرب هجرت نمیکنه تا حکومت خودش رو تشکیل بده. امام علی(ع) تا زمانی که مردم به طرفش هجوم نیاورده ن، 25 سال تمام سکوت میکنه. امام حسن(ع) وقتی میبینه اطرافش تنهاست، تن به صلح با معاویه میده. امام حسین(ع) تا 12000 نامه از کوفه دریافت نکرده، به سمت این شهر حرکت نمیکنه، ..... امام مهدی(عج) هم تا زمانی که افکار عمومی جهان، مکتب اسلام ناب محمّدی(ص) رو یگانه راه نجات بشریّت نشناخته ن، ظهور نمیکنه. درسته سخنان انحرافی آقای روحانی و آقای ظریف جهت خوشایند غربی ها که گفته بودن در اسلام مشروعیّت رو مردم میبخشن، محکومه؛ ولی مردم این وسط هیچکارۀ هیچکاره هم نیستن و بخشندگان مقبولیّتند. پس اندیشۀ مردمسالاری دینی یا مطابق ادبیّات سیاسی روز: جمهوری اسلامی، اندیشه ای اصیل بوده و التقاطی نیست.
    پاسخ:
    بعد از اینکه مردم حکومت اسلام رو انتخاب کردند و در سایه جهاد و شهادت امنیت و آسایش پیدا کردند و از مواهب اسلام بهره مند شدند آیا انتخاب مسئولین اجرایی بر عهده رای اکثریت هست؟؟؟؟
    تنفیذ رهبری هم امری تشریفاتی و عملا بی اثر هست.

  • امید شمس آذر
  • من وجود تمام این مشکلات رو تأیید می کنم؛ از همون ابتدای اجرای برنامه های پنج سالۀ توسعۀ اقتصادی و اجتماهی و سیاسی و فرهنگی که بیشتر تحت نظارت سازمان صهیونیستی ملل متّحد و سازمان تجارت جهانی (WTO) بودند تا مبتنی بر اقتضائات فرهنگ دینی و ملّی خودمون تا همین سند استعماری اخیر 2030 که همچنان بعد از اعتراضات صورت گرفته هم در حال اجراست و خیلی موارد دیگه، از اون دسته مشکلاتیه که مثل دندۀ کج اگه بخوای راستش کنی میشکنه. ولی من ریشه رو در مبانی جمهوری اسلامی نمیدونم، بلکه در ناآگاهی مردم و عدم باور مسئولین به داشته های خودی میدونم. مردمی که تحت تأثیر رنگ و شکل و صدا یه روز به این میگن مرده باد و اون یکی زنده باد، فرداش اون رو میگن مرده باد و این یکی زنده باد! و مسئولینی که نه به اسلام اعتقاد و التزام عملی دارن و نه حتّی به جمهوریّت. اگه شما ریشه رو در مبانی میدونید، من حرفی ندارم؛ به شرطی که مانیفست کامل و جامع نظام جایگزین رو ارائه بدید. (از بحث تلفنی هم معذورم)
  • کاظم اصغری
  • با سلام
    خسته نباشید
    نقدهای شما قابل استفاده است و مایه تنبّه و تذکّر. تندی‌های شما حجاب محتوای بلند نوشته‌های شما نمی‌شود برای حقیر. 

    بدانیم که همین که شیعه توانسته در جایی از کره زمین پس از قرن‌ها پایگاهی بزند، غنیمت است و کمک کنیم انشا الله تا جایی که امکان دارد، این نظام، موفّق‌تر شود. جمهوری اسلامی آغاز و مقدّمه‌ای بیش نیست و امید است زمینه سازی کند برای انقلاب جهانی حضرت مهدی(عجّ). از جمهوری اسلامی با توجّه به سست‌عنصری‌ها، خیانت‌ها، نفاق‌ها، کوتاهی‌ها و ناخالصی‌های داخلی و خصومت‌ها و عنادهای خارجی، انتظار چندانی نداریم.

    ما ضمن نقد وضع موجود و نصب العین قرار دادنِ وضعِ موعود، از همین جمهوری اسلامی هم در برابر کسانی که مخالف آن‌ هستند و برای این جمهوری ایجاد مشکلات و موانع می‌کنند و آن را تضعیف می‌نمایند، دفاع می‌کنیم. انقلاب اسلامی، توبه‌ی تاریخی و جمعی مردم ایران از جاهلیّت جدید و انابت به سمت اسلام ناب است و برپایی نظام جمهوری اسلامی یکی از برنامه‌ها و ثمرات این انقلاب است. انقلاب اسلام از ایران شروع شد ولی در واقع انقلابی جهانی است و می‌رود که جهان را آماده‌ی ظهور کبرای امام عصر(عجّ) کند. البتّه راهی طولانی در پیش داریم و به این زودی و به این آسانی هم نمی‌توان به نهایتِ آن که آماده‌گری برای ظهرو است، رسید.

    جمهوری اسلامی، نظامی است که نسبتی با اسلام دارد و قالب‌ها و ابزارهایی را هم از غرب گرفته و در حدّ ظرفیت مردم زمان طیّ طریق می‌کند. البتّه اگر ناخالصی‌ها، سست عنصری‌ها و خیانت‌ها نبود، اوضاع می‌توانست بسیار بهتر از این باشد.

    با تشکّر از حضرتعالی

    آرزوی موفّقیّت دارم برای شما برادر اندیشمند

    پاسخ:
    علیک سلام
    ممنون از نظر شما. بله همینطور است که توضیح دادید. البته اصلاح نقایص و کاستی ها امکان داره صورت بگیره ولی خطر اونجایی هست که ضد ارزش در نظر نخبگان جامعه لباس ارزش بپوشه. اونوقت هرچقدر تلاش کنند که اوضاع بهتر بشه بیشتر تو منجلاب فرو میریم. بحران های مختلف زنگ خطری برای ماست ولی چون توسعه برای نخبگان جامعه ارزش شده هرگز علت بحران ها رو پیدا نمی کنند.
  • دکتر اسماعیل شیرعلی
  • سلام
    از مطالب ارزنده وبلاگ شما استفاده کردم بویژه کتاب خوب تمدن بدلی
    نکته ای که باید به آن توجه داشت جدا کردن جبهه انقلاب از طرف مقابل است . طرفی که با تفکری جدای از تفکر امام خمینی(ره) و امام خامنه ای، از ابتدای انقلاب تا کنون به نوعی در مدیریت کشور حضور داشته و دارد.این تفکر که میشود از آن به عنوان تکنوکرت بروکرات لیبرال نام برد از ابتدای انقلاب تا کنون افسار مدیریت کشور را به دست داشته و به هر سویی که خواسته برده! و جبهه انقلاب فقط در مقابلش فریاد زده و او را در بسیاری موارد از هدفش باز داشته است. چرایی آن را نیز میتوان به نوعی در استقرار و استمرار مردمسالاری جستجو کرد. به هر ترتیب نمیتوان مردم را از حکومت حذف کرد ولی همین مردم اگر آگاهی لازم را نداشته باشند که تجربه این 40 سال نشان داده که در بسیاری موارد این آگاهی را نداشته و اسیر تبلیغات همان تفکر مذموم قرار گرفته و کرسی های مدبریت اجرایی و یا مجلس شورای اسلامی و یا حتی در سطوح نازل تر، کرسی های پارلمان شهری و شورای شهر را به کسانی واگذار کرده اند که به جای اینکه با تفکر انقلابی و جبهه انقلاب همراه باشند، همراه با تفکر کذایی بوده اند!! چرا که این حلقه در کشور از رسانه های قوی و قدرتمند برخوردارند و شگفت آنکه متأسفانه در بسیاری موارد رسانه ملی را نیز با خود همراه میکنند!!
    بنابراین مظلومیت تاریخی شیعه و تنهایی علی زمان همچنان ادامه دارد...
    پاسخ:
    علیک سلام و رحمت الله
    ممنون از توجه شما. بله درست می فرمایید. ولی شاید برخی ضد ارزشها از جانب حتی بزرگان و نخبگان به عنوان ارزش ارائه می شود. مبانی توسعه امروز به عنوان مسیر صحیح تمدن و ارزشی غیر قابل انکار عرضه شده و سخن چندانی از جانب متولیان فکری امت شنیده نمی شود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">