تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

اسلامی که ما در این چند دهه جمهوری اسلامی شناختیم اسلامیست که در جهاد و راندن طواغیت و دشمنان، ید بیضایی دارد ولی بعد مکناهم فی الارض، حرفی برای گفتن ندارد!

 

اللهم عجل لولیک الفرج

نظرات  (۲)

با عرض سلام 

کاملا درسته.در مقابل کفار و یهودیانی که مسلمانان رو به طور واضح شهید میکنند باید بروزترین و قوی ترین سلاح ها رو استفاده کرد اما برای زندگی معیشتی مردم چه کاری باید انجام داد؟

به نظرم بهترین سبک زندگی اسلامی امروزه رو میتوان در بخش هایی از هند جست و جو کرد با اینکه جمعیتی بالغ بر یک میلیارد دارن اما به شدت در حال فرزند آوری هستند که خداوند متعال هم در بهترین زمان بیشترین بارندگی رو نسیبشون میکنه و اونها هم به دامداری و کشاورزی گسترده ای در کشورشون می پردازن با کمترین استفاده از تکنولوژی که نیازی به کشورهای غربی برای زندگیشون داشته باشن.

پاسخ:
علیکم السلام
 ذات تکنولوژی، به دلیل اینکه بر علم ناقص متکی ست، مخرب است و اسلحه های امروزی به همین دلیل برای ما کارآمد و ضروری هستند (چون هدفشان دشمن است) و تخریب را خوب انجام می دهند. با این حال آنچه از روایات بر می آید حضرت امام عصر عج الله تعالی فرجه از این اسلحه ها استفاده نمی کند. کسی که قائل است باید از تکنولوژی استفاده مفید کنیم همان آلات مخرب را وارد زندگی می کند.
روستایی در طالقان به نام ایستا هم سبک زندگی تقریبا بدون تکنولوژی دارند و مکان هایی دیگری هم هستند.
ممنون

با عرض سلام و تشکر بابت پاسخ ها

میخواستم بدونم امام خمینی چرا در مورد سبک زندگی اسلامی درست چیزی نگفته اند یعنی توضیحاتی برای اصلاح امور معیشتی و اقتصادی داده اندکه باید متکی به غرب نباشه اما حرفی از مخرب بودن تکنولوژی و استفاده نکردن در زندگی معیشتی نزدند یا من جایی نخوندم؟

البته درمورد برپاداشتن قرآن در جامعه حرف های زیادی زدند اما منظورشون رو به طور واضح نگفتن در صورتی که به طور صریح حرف هاشون رو همیشه میزدن

با تشکر

پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله
به این عبارت از آیت الله نوری همدانی دقت کنید:
"علم ابدان درحوزه ها  همانند علم فقه  تدریس می شد. غرب و جبهه استعمار با طراحی نقشه و با حربه های زیاد علم طب را از حوزه جدا و علم طب را سکولاریزه کردند و به جامعه اسلامی برگرداندند.

معظم له بیان داشتند: غربی ها و استعمارگران همان طور که در اقتصاد، فرهنگ وسیاست دخالت کردند، در علم طب سنتی اسلامی هم دست درازی کردند و نگذاشتند این علم در ایران باقی بماند؛ این نشان از خوی استعمارگری است که همه چیز را برای خود می خواهند."

امام خمینی شخصیت بزرگی در فقه و سایر علوم اسلامی بود و با انقلاب در ایران تحول عظیمی به سمت اسلامی شدن بوجود آورد ولی باید توجه داشت که اولا ایشان امام معصوم نبودند و تربیت شده همان حوزه ای بودند که طب اسلامی از آن جدا شده بود (توجه کنید که طب در درک شناخت تکنولوژی بسیار مهم است و محوریت دارد) و ثانیا جامعه ایران ظرفیت محدودی برای پذیرش داشت. مثال در اولی اینکه در تحریر الوسیله امام ابتدا حیل ربا برای تبدیل ظاهری آن به معاملات شرعی را پذیرفتند ولی در چاپهای اواخر، ایشان همه را حرام و مردود اعلام کردند. مثال برای دومی اینکه مسئله جمهوریت و قانون گذاری توسط انسان در مجلس شورا هم مطابق ظرفیت عصر ما بوده ولی به هیچوجه مورد قبول شرع نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">