تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

خطبه نماز جمعه 27 دی 1398: ... وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف میکند. همکاری دانشگاه‌های ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیر‌بنا‌های تمدّن جدید را خواهد ساخت.

اگر ایشان امام امت! نائب امام زمان بر روی زمین، سایه معصوم! انسان کامل! و (نستجیر بالله) علی زمان!! هستند که هیچ! اما در غیر این صورت سؤال خودم را مطرح کنم:

سؤال:

آیا ایشان فراگیری علوم دانشگاهی غرب و فناوری را برای ایجاد تمدن اسلامی تجویز می کنند؟

اگر در این تمدن جدید فوق الذکر، همان مسیر فناوری غرب تجویز شود، چه تناسبی با تمدن اسلامی، و چه تفاوتی با تمدن ماده گرایی غرب خواهیم داشت؟

نظرات  (۱۰)

با عرض سلام

به نظر من مخاطبین رهبر که مردم هستند و قرآن هم به صراحت میگه بیشتر مردم ایمان نمی آورند پس نمیشه ایشون رو مقصر دونست و نمیتونه به یکباره بیاد بگه که از زندگی با رفاه و آسایش خودتون بزنید و از شهرها فاصله بگیرید و ساختمانها و کارخونه و غیره رو بزنین خراب کنید اینجورکه سنگ روی سنگ بند نمیشه...

اگر امثال تهرانی مقدم ها که توی همین دانشگاه ها  تحصیل کردند نبودند که الان دیگه موشکهای نقطه زن نداشتیم و براحتی مثل جنگ هشت ساله به شدت آسیب پذیر می شدیم.

متاسفانه الان رسانه ها توی دستان سرمایه داران هست و برای تبیین درست تمدن اسلامی بین مردم ابتدا باید این رسانه در دستان مومنان قرار بگیره...

ولی خوشبختانه تمدن شیطانی غرب توسط مردم از درون داره خورده میشه و شیطان هم نهایت زور خودش رو توسط رسانه ها و سرمایه داران اصلی  داره میزنه و بیشتر مردم دارن این سبک زندگی رو پس میزنن که از اغتشاش های جهانی میشه فهمید چون از زندگیشون راضی نیستند و این آغاز فروپاشی هست

انشأالله

پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله
درسته ولی کمتر کسی اصل مطلب رو بصورت اصلاح عقیده مردم و منطقی بیان میکنه که اگه این اصلاح بصورت زیربنایی نباشه فایده نداره (از این چاه به اون چاهه). امور نظامی هم میبایست توسط نوابغ شناسایی شده با تامین معیشت اون افراد در مکان هایی جدا پژوهش و توسعه پیدا کنه نه اینکه همه جوانها عمر گرانبها رو در پای این علوم بسوزونند.
خودم هم که بی پروا حرف می زنم شاید اگه مقام و منصبی داشتم زبونم کوتاه میشد تا همون اندک کاری هم که می تونم بکنم تعطیل نشه!
  • محمد علی فتحی
  • با توجه به شناختی که از ایشان دارم دیدگاه ایشان این خواهد بود که:

    یادگیری محسنات علوم غربی منعی ندارد.

     

     

    قاعده کلی را فراموش نکنیم:

    خذوا الحکمة حتی من فم المنافق.

    البته این قاعده هم نباید فراموش شود:

    شرقا او غربا لن تجدا علما صحیحا الا عندنا اهل البیت .

    پاسخ:
    سلام بزرگوار
    اونی که گفتن از منافق هم اگر شده بگیرید حکمت است. و اون که گفتن جز از در خانه اهل بیت نگیرید علم است. البته آن حکمت هم ریشه وحی داشته و آن منافق از جایی که متصل به وحی بوده شنیده. مثلا ممکن است از منافقی بشنویم که خودپسند نباش. آیا چون گوینده منافق است نباید قبول کنیم؟! اما نظام علمی جامع و کامل صرفا نزد اهل بیت و حاملان وحی است. و فن آوری غربی، متکی بر علم ناقص بشریست و تمدن ناشی از آن نقطه مقابل تمدن الهی و اومانیستی خواهد بود.
    توضیح مفصل آن در زیر آمده:
    http://blog.ir/panel/bornos/comments?status=pending#comment-CzpQkMRRS-g

    با عرض سلام

    نظرتون درمورد تبریزیان که کتاب های طب هریسون رو آتیش میزنه و اون رو رسانه ای کرده چیه؟

    یعنی همه ی طب امروزی مشکل داره یا بخشی از اون؟

     

    پاسخ:
    علیک سلام
    البته آتش زدن کتاب ها رو ندیدم!
    آیا کسی جز سازنده بدن انسان که علمش نسبت به بدن و دوا و درمان آن کامل و آمیخته با جهل نیست، اجازه پیچیدن نسخه سلامت و درمان را دارد؟ طب امروزی بر اساس شناخت محدود و علم بسیار ناقص بشر بنا نهاده شده و از اساس مشکل دارد.
    مثلا ممکن است برای شراب، اثرات درمانی مشاهده شود ولی کسی که علمش جامع و کامل است میداند که به کدام مرتبه انسانی لطمه می زند. یا جگر گرگ فلان بیماری را درمان کند ولی مصرف کننده آن دیگر امام حسین را نشناسد. یا بسیار کسانی که ناباروری آنان با طب جدید مداوا می شود سرآخر می بایست برای درمان سرطانی که آن داروها مسبب شدند شیمی درمانی شوند. مثال های فراوانی در این باره وجود دارد ولی اصل اثبات طب اسلامی و نقض طب جدید همان برهان "نبوت عامه" است.

    بسیار عالی

    البته توی آشناهامون دکتر ناباروری داریم که با داروهای مختلف و اهدای تخمک و رحم اجاره ای و بسیاری از کارهای عجیب و غریب دیگه باعث بچه دار شدن افراد در سنین مختلف میشه که حتی میتونه با انتخاب اسپرم خاص جنسیت جنین رو انتخاب کنه....

    تا حالا از نظر جسمی برای بچه های متولد شده مشکلی پیش نیومده اما احساس میکنم در بزرگسالی دچار بیماریهای لاعلاج روحی و جسمی بشن چون به قول شما با علم محدود و ناقصشون در مهمترین بخش نسل بشر دست بردن

    با تشکر

    پاسخ:
    در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله پزشک یهودی بوده که جراحی می‏کرده و پیامبر صلی الله علیه وآله از این کار کراهت داشتند (فکره ذلک رسول الله صلی الله علیه وآله). آن پزشک یهودی شکم را پاره می‏کرد چیزی را بیرون می‏آورد و شکم را می‏شست و می‏دوخت و درمان نیز حاصل می‏شد و درد تسکین می‏یافت. ولی پیامبر صلی الله علیه وآله کراهت داشتند و فرمودند: خداوندی که بیماری‏ها را خلق نموده، دارو و درمانی برای آن‏ها قرار داده است. و بهترین درمان، حجامت و فصد و سیاه دانه است.
    مستدرک الوسائل ج16 ص436، بحار ج59 ص73.

    با عرض سلام دوباره

    می خواستم نظر شما رو درمورد ستاره شناسی و کهکشان هایی که توسط ناسا به مردم گفته شده بدونم؟

    میتونیم بگیم ماهیت اینها متفاوت از شناخت سطحی ما هست؟

    یعنی کواکبی که خداوند در سوره مبارکه صافات به اون اشاره کرده و آسمان دنیارو زینت داده همون ستاره ها هستند یا صحابی ها؟ 

    که از استراق سمع شیاطین از ملا اعلی حفاظت میکند؟

    اصلا خود ملااعلی چه حقیقتیه که در قرآن فقط اشاره هایی درموردش کرده و توضیحات زیادی نداده یا من نخوندم؟

    میتونیند منبع صحیح و قابل اتکایی در این موارد ذکر کنید؟

    پیشاپیش تشکر بابت پاسخ

    پاسخ:
    سلام علیکم
    در روایات آمده دو علم برجسته ای که خداوند به آدم تعلیم داد طب و نجوم بود. در حال حاضر علمای طب وجود دارند و طب الهی در حال احیا هست ولی درباره نجوم نه خودم سررشته دارم نه به عالِم آن برخوردم. نسبت اخترفیزیک و نجوم فعلی به علم نجوم انبیا، همانند نسبت شیمی به کیمیاگری ست. که در مقاله ای توضیح دادم که شیمی جسد کیمیاگری هم نیست.
    درباره اطلاعاتی که ناسا می دهد شخصا اعتمادی به اقوال و کشفیاتشون ندارم که خالی از گرایشان فراماسونی و شیطانی باشه.
    بنده علم ریاضی فعلی را سکولار و غیر الهی میدانم. در علوم الهی اعداد ماهیت ها و بواطنی دارند ولی در ریاضیات همه چیز مرده و بی روح هستند.

    شما خیلی پایتان را از گلیمتان دراز می کنید 

    چیه گمان کردید از تمام شهدای اسلام و مسلمین که برای اسلام می جنگند بیشتر دلتان به حال اسلام می سوزد ؟ یا از آن ها به خداوند نزدیک ترید ؟

    آن جوانان کمتر از سی ساله که  مدح و ثنای  علمای بزرگ اسلام را به خود اختصاص می دهند عاشقان آقا یی هستند که هیچگاه این ادعا های شما در بالا بیان داشتید  را نکرد و تنها این برخی افراد بودند که این ادعا ها را در حق ایشان بیان کردند همان گونه که در حق پیامبران و ائمه (ع) ادعا های بزرگ و ناحقی  بیان شد (منظورم فرقه های منحرفی چون علی اللهی ها و تثلیث است) 

    چه اشکالی دارد که علوم خوب یاد گرفته شوند خداوند در این جهان قوانینی نهاده و جهانی حکیمانه خلق کرده که با یادگیری آن قوانین و الهام از ساخته های الهی می توان خانه ها و برج ها و سازه ها را ساخت کجای این مطلب خلاف دین است ؟ کدام امام علوم بشری را به کل رد کرده ؟ کدام فقیه بزرگوار تلویزیون را حرام دانسته ؟ اینترنت را حرام دانسته ؟ وسایل مشترکه همچون علوم زمانی بد هستند که بد استفاده شوند آیا فیزیک و شیمی و ریاضیات به ذاته بد هستند ؟ شما در کامپیوتری دارید می نویسید که حاصل ذهن های فوق العاده ای است که خداوند ساخته و این ذهن ها این کامپیوتر ها را ساخته با همین علوم ریاضی و مهندسی چون مهندسی برق و کامپیوتر پس از کامپیوتر استفاده نکنید چون کامپیوتر ها هم از همین تمدن شیطانی (به قول جنابعالی) ساخته شده 

    آیت الله خامنه ای کی غرب را خوب معرفی کردند اما ایشان دعوت می کنند که خوبی های آن ها را بگیریم و این همان کاری است که باید مسلمین بکنند خوبی ها را بگیرند و بدی ها را رها کنند 

    شما از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بیشتر می دانید که فرموده اند : «اطلبوا العلم و لو بالصین» ؟ آیا چین در آن زمان  یا این زمان مهد علوم دینی است ؟ 

    این که تمدن غربی تمدنی است که به طور کلی خوب نیست و خیلی جهات بد دارد درست است اما این نیست که هیچ چیز خوبی ندارد 

    منظور جناب رهبری ، یکی از برترین فقهای اسلام در جهان کنونی ، این است که خوبی های غرب را بگیریم نه بدی هایش را . 

    بهترین چیزی که می توان در رابطه ی با شما گفت این است که شما افراطی هستید یا دین نشناس یا کم مطلع یا دچار سوء تفاهم . 

    خداوند شما و من و همه ی مومنین و کفار را به راه راست هدایت کند. و روز به روز تمدن اسلامی را بیشتر در کشورمان قرار دهد و روز به روز کفار ملحد محارب را خوار تر از دیروز کند. و سلامت و عزت مقام معظم رهبری را بیش از پیش کند. 

    پاسخ:
    به اندازه کافی درباره اشکالاتی که مطرح کردی در اینجا توضیح داده ام اگر کسی متوجه نمی شود ایراد از بنده و حقانیت مطلب نیست.

    خوب من باز هم می گویم 

    کامپیوتری که دارید در آن تایپ میکنید. 

    گوشی ای که از آن استفاده می کنید . 

    یخچال و کولر  و بخاری و لامپ و تلویزیون و حتی خانه ای که در آن زندگی می کنید به قول شما با همین علوم مدرنتیه ساخته شده پس اگر واقعا مشکل دارید آنها را بذارید کنار جواب بدهید 

    شبکه ی اینترنتی که توش این مطلب را نوشته اید و انتشار داده اید نیز مدرنیته است حقانیت مطلب شما کجاست ؟ کنایه به یک مرجع مسلم تقلید ؟ 

    ایشان مثل همیشه با تیزبینی شان به درستی بیان داشتند و ثابت کردند دوباره که در کنار دانستن فقه ، زمان شناس نیز هستند نکند باید انسان ها ی مسلمان به 1400 سال پیش برگردند و با شتر و اسب طی طریق کنند ؟ پارچه های جدید را نپوشند و دوباره از پشم گوسفند به طور دستی قالی ببافند و لباس بدوزند ؟ 

    خواهشا از حقانیتی که میپگید دفاع کنید ؟ فکر می کنید ائمه معصومین (ع) با علوم زمان مشکل داشتند . شما از حقانیت حرف می زنید امام کی از لفظ ... استفاده کردند ؟ که شما در عناوین به کار بردید ؟ 

     

     

    پاسخ:
    اولا سلام
    دوما از شما خواستم مطالب را مطالعه کنید.
    یا انسان باید به نبوت ایمان بیاره یا کافر باشه بینابین معنی نمیده. کسانی که حیطه ای از حیات رو از وحی جدا می کنند مؤمن ببعض هستند
    برای رسیدن به جواب و تحلیل نظریات می بایست تنبلی و بی حوصلگی کنار گذاشته بشه. کتاب تمدن بدلی حجم زیادی نداره. بعد از مطالعه دقیق، بنده برای هرگونه اشکال شما در خدمت هستم.

    من هم به جنابعالی سلام عرض می کنم . سلام 

    شما جواب ندادید آیا شما متنتان را با کامپیوتر تایپ نکردید. 

    کجا مقام معظم رهبری گفتند به سراغ فرهنگ غربی بروید ؟؟؟؟؟؟؟؟

    یادگیری علومی که غرب در آنها موفق بوده دلیل بر پذیرش مکتب غرب است ؟

    اینکه ما از صنعت عقب نیافتیم و همان بدبختی زمان قاجار و پهلوی تکرار نشود که مثلا مثل آن زمان  روس ها مملکت را غارت نکنند می شود دنبال فرهنگ غربی رفتن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    شما بهتر است جای اینکه به نقد رهبری بپردازید که تقوا و مبارزه ی ایشان با غرب و استکبار جای تردید اهل عبرت نیست سعی کنید به درستی با فرهنگ غرب بجنگید فکر می کنید آنها این طوری اسلام را شکست می دهند ؟ بله باید نظام آموزش و پرورش را همان طور که مقام معظم رهبری خواستند مطابق با فرهنگ اسلامی کرد اما این منافات با این ندارد که علومی چون شیمی یا فیزیک یا ریاضیات تحصیل شوند بله مثلا در علم احتمال مسائلی چون شرط بندی و قمار وجود دارد باید این مسائل را از آن حذف کرد اما سایر قسمت ها چه اشکالی دارد به خصوص که کاربرد دارد و امثال آن ....

     

     

    پاسخ:
    ظاهرا خیال مطالعه مطالب بنده را ندارید!
    خب اگه می خواندید جواب سؤال شما را در کتاب نوشته بودم که چرا الان از کامپیوتر و اتومبیل و سیمان و لامپ استفاده می کنم. (در بخش سوال و جواب آخر کتاب)
    کسی تقوا و حریت رهبر در مبارزه با استکبار را انکار نکرد بلکه برعکس ایشان نعمتی هستند که هر کسی کفران کند عقوبتش را خواهد دید.
    علوم غربی ظرفی خالی نیستند که به تناسب با هر ایدئولوژی ای در بیایند بلکه از مستلزمات دینی جدای از مکتب وحی هستند. اینها علومی بشری و ناقصند که هر که با این علوم در عالم تصرف و ابزارسازی کند نظم عالم را بهم زده و معیشت و سلامت را دچار چالش می کند. طبق مدعای ما شیمی و فیزیک برداشت ناقص از انتظام جهان است و مخرب عالم خلقت.
    در ضمن علت ذلت ما در دوران قاجار نداشتن فیزیک و شیمی نبود بلکه ذلت دربرابر غرب و عدم کسب قدرت نظامی و سیاسی بود.
    این علوم جدید مسبب ذلت خواهد بود همانطور که هم اکنون اقتصاد جامعه و فرهنگ موجود به بمبست رسیده. بنده نمی تونم همه مطالب سایت و کتابم را مجدد برای شما تایپ کنم ...

    پیامبر اکرم (ص) فرمود:
    «اطلبوا العلم بالصین فان طلب العلم فریضة علی کل مسلم » (۱) برای تحصیل علم به دورترین نقطه عالم سفر کنید و رابعا انسان مؤمن اندیشه های حکیمانه را از هر که باشد فرا می گیرد، حتی اگر مشرک یا منافق باشد. از این رو پیامبر اکرم (ص) فرمود: «الحکمة ضالة المؤمن یاخذها حیث وجدها» (۲) حکمت و دانش حکیمانه گمشده مؤمن است هر جا که آن را یافت، دریافت می کند. علی (ع) فرمود: «خذوا الحکمة ولو من اهل المشرکین » (۳) حکمت را فرا بگیرید اگرچه از مشرکین باشد. و پیامبراکرم (ص) فرمود: «الحکمة ضالة المؤمن فخذ الحکمة ولو من اهل النفاق » (۴) حکمت گمشده مؤمن است پس حکمت را فراگیرید گرچه از اهل نفاق باشد، زیرا ملاک ارزیابی گفته حق و یا باطل بودن آن است که انسان باید حق را اقتباس و از باطل پرهیز کند از این رو فرمود: «خذوا الحق من اهل الباطل و لا تاخذوا الباطل من اهل الحق، کونوا نقاد الکلام » (۵) حق را از اهل باطل اخذ کنید و باطل را از اهل حق دریافت نکنید، نقاد سخن باشید از این رو فرمودند: «انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال » (۶)
    تحصیل علم از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد. «نه قید زمانی نه قید مکانی وفردی ونه هیچ قید و محدودیت دیگری. از حدیث معروف «اطلبوا العلم و لو بالصین؛علم را طلب کنید؛ اگر درچین باشد»،درمی یابیم که از نظر اسلام، طلب علم فریضه ای است که جا و مکان خاصی نمی شناسد و محدودیت مکانی ندارد.
    علوم دو قسم اند. بعضى از علوم علاوه بر سعادت دنیا، سعادت آخرت انسان را هم تأمین مى کنند، یعنى اسنان را با ملکوتش آشنا مى سازند مثل علم توحید و معرفت نفس و اخلاق، این ها در درجه اول اهمیت قرار دارند. علوم دیگر مثل فیزیک و ریاضى علومى است که براى رفع نیازها است.
    دین اسلام چون جامع دنیا و آخرت است هر علمى را که مورد نیاز جامعه است و در تدین و تمدن انسان نقش سازنده دارد تجویز نموده است؛ منتها فرا گرفتن این علوم مراتب دارد، گاه واجب عینى و گاه واجب کفایى است. بنابراین، حدیث فوق شامل فیزیک و شیمى و ریاضى و امثال این ها هم خواهد شد. لیکن اگر کسى فیزیکدان یا ریاضیدان بود باید بداند نردبان خوبى در اختیار او قرار گرفته تا ترقى کند و بالا رود نه این که مانند مقنّى به چاه برود

     

    منابع:

    [۱] وسائل الشیعة ج۲۷ ص۲۷.

    [۲] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۲ , صفحه۱۰۵.
    [۳] المحاسن , جلد۱ , صفحه۲۳۰.
    [۴] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۲ , صفحه۹۹ و نهج البلاغه، حکمت ۸۰.
    [۵] المحاسن , جلد۱ , صفحه۲۲۹ و نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین , جلد۱ , صفحه۳۶.
    [۶] عیون الحکم و المواعظ , جلد۱ , صفحه۲۴۱ ، غرر الحکم و درر الکلم , جلد۱ , صفحه۳۶۱ و فرج المهموم , جلد۱ , صفحه۲۲۰.

    پاسخ:
    علیک سلام برادر عزیز

    در ابتدا بهتره مطلبی که با عنوان " علم بیاموزید حتی به سفر چین " در وبلاگم هست رو با دقت و تامل بخوانید.
    علم و حکمت ریشه در وحی دارد و بس. حال ممکن است منافق یا مشرکی سارق و حامل آن باشد ولی ریشه اخذ آن شخص هم از وحی بوده. انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد المدینة و الحکمة فلیأتها من بابها.
    درباره فیزیک و شیمی هم به اندازه کافی در وبلاگم بحث کرده ام. تصرف در عالم نیاز به اذن عالم بکل شیئ دارد ثمره تصرف در عالم با علوم ناقص بشری جز تخریب چیز دیگری نیست.

    آقا شما یاد نگیر ؟؟ باز چرت و پرت و اراجیف شروع شد یه پیام درباره فلسطین و یمن نزاشتی ملت مظلوم زیر بار ظلم ستم هستن ؟؟ بعد تو به فکر یادگیری علوم غربی؟؟علوم غرب پایش از کتاب های مسلمانان هست برو دانش مسلمین علامه حکیمی رو بخون 

    پاسخ:
    ظلم و اجحافی که به نوامیس و جوانان میشه در این نظام آموزشی کمتر از فلسطین و یمن و ... نیست. این همه فحشا و فساد جنسی و پاشیدگی خانواده ثمره این نظام آموزشی و تکنولوژی ست.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">