استنباط یک فقیه اگر در رأس نظام و رهبریت امت باشد تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ جامعه خواهد گذاشت.
رهبری در سلسله دروس خارج خود بحث غنا و موسیقی را به تفصیل بیان کرده اند و نتیجه ای که از این بحوث فقهی اخذ شد تفکیک غنا و موسیقی، به دو قسم حرام و حلال بود. از نظر ایشان موسیقی و غنا مطلقا حرام نیست و سه قید برای آن بیان کرده اند. در قسمت نخست دو قید را از آیه 6 سوره لقمان بررسی کردیم و اشکال وارده این بود که اینها اوصاف غنا هستند نه قیود آن.
آیه بعدی مورد استناد، آیه 30 سوره حج می باشد.
روایات تفسیری ذیل این آیه هم دلالت بر حرمت غنا دارند.
... فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور
... از پلیدیهاى بت ها اجتناب کنید! و از سخن باطل بپرهیزید
روایات معتبره بیان می دارد که از مصادیق " قول الزور " ( سخن باطل ) همان " غنا " ست.
که ایشان باز هم قید سومی را مطرح می کنند و آن هم " زور " است. یعنی هر غنایی حرام نیست بلکه باید آن غنا زور ( باطل ) باشد.
در حالیکه امام معصوم علیه السلام به صراحت می فرماید از غنا که همان " قول الزور " است اجتناب کنید یعنی باطل بودن صفت غنا ست. به عبارت دیگر هر غنایی " قول الزور " است نه اینکه دو نوع غنا داریم غنای زور و غنای غیر زور.
سلام قول الزور غنا است و حرام
و گرنه موسیقی حلال است
البته شما هر گونه موسیقی رو در جرگه غنا وارد میکنید