تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

استنباط یک فقیه اگر در رأس نظام و رهبریت امت باشد تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ جامعه خواهد گذاشت.

رهبری در سلسله دروس خارج خود بحث غنا و موسیقی را به تفصیل بیان کرده اند و نتیجه ای که از این بحوث فقهی اخذ شد تفکیک غنا و موسیقی، به دو قسم حرام و حلال بود. از نظر ایشان موسیقی و غنا مطلقا حرام نیست و سه قید برای آن بیان کرده اند. در قسمت نخست دو قید را از آیه 6 سوره لقمان بررسی کردیم و اشکال وارده این بود که اینها اوصاف غنا هستند نه قیود آن.

آیه بعدی مورد استناد، آیه 30 سوره حج می باشد.

روایات تفسیری ذیل این آیه هم  دلالت بر حرمت غنا دارند.

... فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور

... از پلیدیهاى بت ها اجتناب کنید! و از سخن باطل بپرهیزید

روایات معتبره بیان می دارد که از مصادیق " قول الزور " ( سخن باطل ) همان " غنا " ست.

که ایشان باز هم قید سومی را مطرح می کنند و آن هم " زور " است. یعنی هر غنایی حرام نیست بلکه باید آن غنا زور ( باطل ) باشد.

در حالیکه امام معصوم علیه السلام به صراحت می فرماید از غنا که همان " قول الزور " است اجتناب کنید یعنی باطل بودن صفت غنا ست. به عبارت دیگر هر غنایی " قول الزور " است نه اینکه دو نوع غنا داریم غنای زور و غنای غیر زور.

 

 ✔ نقد فتوای آیت الله خامنه ای در باب غنا و موسیقی - بخش اول

نظرات  (۱)

سلام قول الزور غنا است و حرام 

و گرنه موسیقی حلال است

البته شما هر گونه موسیقی رو در جرگه غنا وارد میکنید

پاسخ:
سلام علیک
برادر فعلا بحث غنا و آوازه خوانی ست بحث موسیقی جداست. غنا و موسیقی هر دو تقریبا یک معنای واحد دارند ولی در عرف و اصطلاح غنا را آوازه خوانی و موسیقی را به ابزار و ساز و آلات معنی می کنند. بخش دوم کتاب مربوط به ساز و آلات نوازندگی ست که ان شاء الله به آن هم خواهیم پرداخت. حکم موسیقی شدیدتر از غنا ست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">