تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

رسول اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله‌ و سلم) فرمود: هرگاه دیدید که قرآن‌ ها، جامه‌ ای زیبا بر تن کرده‌ اند و مساجد، زینت یافته‌ اند و مناره‌ ها، قد برافراشته‌ اند و قرآن، با آواز خوانده می‌ شود و مسجد ها، گذرگاه قرار گرفته‌ اند، مؤمن در آن روزگار، از گوگرد سرخ، کمیاب‌تر خواهد بود. آری! مساجدشان آذین‌بندی و جسمشان پاکیزه؛ اما دل‌هایشان از مردار، بدبوتر است. روضة الواعظین

 

از جمله بدعت های عصر غیبت، تغییر در معماری مساجد است که بسیار از شکل مورد رضای خداوند سبحان و سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فاصله گرفته. مطالب زیر برگرفته از روایات شیعه می باشد که جهت اختصار از ذکر احادیث و دلالات آن صرفنظر شده است. در صورت درخواست احادیث بیان خواهد شد.

 

مسجد اسلامی نباید بنایی بلند و طبقات بالا داشته باشد و حتی سنت رسول خدا صلی الله علیه وآله اینست که دیوار همکف به اندازه قامت یک انسان باشد.

مناره و گلدسته بدعت است و موجب اشراف به منازل همسایگان خواهد بود و در روایت آمده که امیرالمؤمنین علیه السلام دستور به تخریب گلدسته های اذان گویی دادند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بنای سقف بر روی مسجد را حداکثر به اندازه سایبان با برگ خرما اجازه دادند و هنگامی که باران شدید بارید و صحابه اصرار به بستن سقف با گل داشتند ایشان مخالفت کردند و به هیچوجه تا پایان عمر حضرت اجازه ندادند و نخستین کاری که حضرت حجت پس از قیام انجام خواهند داد شکستن سقف مساجد است.

محراب در مسجد بدعت و نهی شده است.

نقش و نگار و تزیین و کنگره بندی و امثالهم مورد نهی و نکوهیده است مگر اینکه آیات قرآن باشد.

صدای بلند در مساجد ( و امروزه با بلندگو ! ) حتی قرآن و ادعیه، مکروه و موجب آزار دیگران می باشد بجز بانگ اذان که استثنا شده است.

امام صادق علیه السلام: عمل کننده بی بصیرت چون کسی ست که بیراهه می رود و شتابش جز دوریِ بیشتر نتیجه ای ندارد. کافی

فراموش نکنیم شب قدر ضربه را زدند که بیشتر ثواب کنند.

نظرات  (۴)

سلام

 

روایات رو هم ذکر کنید لطفا. و این که آیا روایات مخالف وجود نداره؟

با بقیه موارد کاری ندارم و درست ولی مسجد اگر سقف نداشته باشه که سرمایش و گرمایش و برف و باران رو میخوان چی کار کنند؟ عملا در مدت زیادی از سال مسجد تعطیل میشه.

پاسخ:
علیک سلام
نخیر مخالف وجود نداره و اگر به رساله علما هم مراجعه کنید بر اساس همین روایت، حکم به کراهت سقف داشتن مسجد داده اند.
حدیث منع پیامبر در جلد سوم کتاب شریف "کافی" هست کتاب الصلاة باب بناء مسجد النبی صلی الله علیه وآله. سند حدیث هم "حسن کالصحیح" هست.
اینکه حضرت اولین کاری که می کنند سقف مساجد را می شکنند در وسائل الشیعه جلد 5 حدیث 6342.
البته در بالای آن امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری می فرماید نماز زیر مسجد مسقف کراهت دارد ولی در این روزگار به شما ضرر نمی زند.


اولا همیشه سال باران نمی باره. در مکان هایی مثل شمال ایران که ما هستیم هم همیشه باران نیست. اینکه موقع بارش چه باید کرد رو باید از خود معصوم پرسید نه اینکه از دستور سرپیچی کنیم اون چیزی که اونها فرمودند مسقف نبودن است شاید فعلا بشه از پارچه ضخیم بالای صف جماعت در موقع بارندگی استفاده کرد و پس از نماز مجدد جمع کرد تا اتصال و شهود آسمان از بین نرود. برای برف هم همینطور در مناطقی که بارش زیاد است هنگام نماز میشه زمین رو پارو کرد و پس از نماز سایه بان و زیر اندازها رو جمع کرد. برای سرما هم لباس گرم بپوش!
موضوع اینه که برای رفاه کوچکی از دنیا وقت و عمر بسیار می گذاریم ولی برای اطاعت از خداوند کوچکترین مشقتی امر رو به تعطیلی می کشونه.

منظور بنده متن روایت بود و نه فقط در مورد سقف. اصل صحبت شما بر مبنای روایات هست حیف نیست اصل روایت رو ذکر نمی کنید؟

ممنونم بابت پاسخ

 

محفوظ باشید ان شاءالله

پاسخ:
ممنون از شما. شاید فرصتی شد روایات رو هم آوردم. عجالتا این یکی از روایات سقف:
وقال أبو جعفر ( علیه السلام ) : أول ما یبدأ به قائمنا سقوف المساجد فیکسرها ویأمر بها فتجعل عریشا کعریش موسى.
امام باقر علیه السلام: نخستین کاری که قائم ما بدان می پردازد سقف مسجدها ست که آنان را می شکند و دستور به شکستن می دهد و آنان را همانند سقف موسی قرار می دهد.
منظور از سقف موسی همان برگ های نخل بود (اصول کافی) که پیامبر بیشتر از آن را اجازه نفرمود و فرمود کعریش موسی.

با عرض سلام

در قرآن کریم در آیات ۱۷ و۱۸ سوره توبه کاملا واضح بیان شده که فقط مومنان حق آباد کردن مساجد را دارند و مشرکینی که به کفر خودشون پایبند هستند حق آباد کردن مساجد رو ندارن....

در مورد ارتفاع وگلدسته های بلند و تزئین و زیباسازی های ظاهری کاملا حق با شماست اما در مورد طاق مسجد اولین باره ک میشنوم نباید سقف داشته باشه البته در مساجد قدیمی هم صحن های بزرگ برای زمانیکه هوا معتدل است وجود داشته اما همون ها هم قسمت هایی رو ساختند برای مواقع سرما و شرایط آب و هوایی خاص همه ی افراد که شرایط ایده عالی ندارن در مقابل گرما و سرمای شدید ...

البته باینکه رشته من هم عمران هست اما شما خودتون میدونید که در دانشگاه معماری اسلامی آموزش نمیدن و من هم اطلاع زیادی ندارم در مورد این سبک معماری انشاءالله که در زمان ظهور باشیم و این مسائل حل شود.

در آخر هم سیراب کردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام در برابر جهاد فی سبیل الله جایگاه پایین تری دارد و از اهمیت پایین تری برخوردار است.(آیه ۱۹ و۲۰ سوره توبه)

 

پاسخ:
علیک سلام
البته یادمون باشه که علاوه بر نوع تغذیه، جنس الیاف و طرح لباس های گذشته با الان متفاوت بود و بدن در تحمل سرما و استحکام ظاهری و سلامت عضلات و استخوان و مفاصل تفاوت اساسی پیدا می کرد.
پشم طبیعی کجا پلی مرهای مصنوعی (طبع سرد و خشک) کجا.
ثمره علم بشری اینه که در گرما پلی اتیلن و پلی پروپیلن نازک بپوشیم در سرما ضخیمتر!

سلام 

نکته خوبی رو گفتین پدربزرگ من هم دهه ۲۰ تا ۴۰ کارگاه پارچه بافی به صورت دستی داشت و اون موقع رونق زیادی در اصفهان داشت که با نخ و پشم بافته میشد اما زمانیکه کارخانه های پارچه بافی به سرعت ایجاد شد و قیمت کم اونها و طرحهای زیادی که داشت همه ی صنعت پارچه بافی دستی رو به نابودی کشوند و همه ی کسانیکه در این صنعت سنتی بودند ورشکست شدند....

الانم که درب اونها تخته شده و جزء آثار باستانی شدند!!

انگار دقیقا برنامه ریزی به این صورت هست که ملتی رو وابسته به تکنولوژی بکنند و بعد خود به خود برده ظالمان میشن....

پاسخ:
علیک سلام
حیف! کاش کارگاه پدربزرگ قابل احیا بود. الان بازار خودشو داره
در خراشاد این هنر هنوز هست و صادرات هم دارند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">