تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

 

کتاب درسنامه غنا و موسیقی متن  دروس خارج فقه رهبر انقلاب  آیت الله خامنه ای

 

این مجموعه، دروس مفصلی در استخراج حکم غنا و موسیقی می باشد.

به کسانی که تمایل دارند از سیر استخراج و استنباط حکم موسیقی و غنا از قرآن و فرمایشات اهل بیت صلوات الله علیهم مطلع شوند پیشنهاد می کنم حتما این کتاب را مطالعه کنند.

از مزایای کتاب جامع بودن آن در آوردن همه ادله موجود، آیات و روایات و نقد و بررسی مفصل آنان می باشد.

از آنجا که اینجانب به نتیجه گیری نهایی از این سیر تحلیلی نقد دارم موارد اشکال خودم را بطور خلاصه مطرح میکنم.

حرمتِ فی الجمله غنا و موسیقی کاملا واضح و بدون تردید است.

رهبر بیان می دارد: عبارت غنا در روایات را نباید ترجه لغوی (ترجیع و تحسین صوت) کرد بلکه باید دید مفهوم اصطلاحی آن در عرف آن زمان چه بوده.

و این کاملا مورد قبول است.

بر اساس این مبنا، غنا در روایات به مفهوم هر ترجیع و تحسین صوت نیست بلکه به معنی آوازه خوانی خواهد بود.

تا اینجا قبول

از مطالعه و بررسی ادله روشن می شود غنا (آوازه خوانی) مطلقا حرام است ولی رهبر 3 قید را از آیات قرآن و روایات مطرح می کند.

1- لهوی بودن

2- مضل عن سبیل الله بودن

3- باطل بودن در مقابل حق

 

آیه محوری مورد استناد این است:

ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبییل الله بغیر علم ویتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین

و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى‏خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند براى آنان عذابى خوارکننده است!

که در روایت معتبر، از مصادیق آن را غنا دانسته اند.

ایشان می گویند که لهو بودن و مضل عن سبیل الله بودن قیود غناست

یعنی هر غنایی حرام نیست بلکه باید لهوی و مضل باشد.

آیا تشخیص مرز اضلال عن سبیل الله برای انسان ها مقدور است؟!

درحالیکه امام معصوم علیه السلام "لهو الحدیث لیضل عن سبییل الله بغیر علم" را غنا می داند یعنی هر غنایی این خصوصیات را دارد نه اینکه اینها محدد و مقید دامنه غناست. در واقع ذات غنا لهوی ست مضل عن سبیل الله.


سپس ایشان ملاک تشخیص لهوی بودن را عرف می دانند که مشکل بودن و پیچیده بودن آن واضح است.

آیا این مسبب لغزیدن جامعه به سوی غنا و وضع فعلی نمی شود.

در حالیکه به نظر حقیر، اطلاق حرمت آوازخوانی و آلات موسیقی از آیات و روایات واضح است.

 

 

نظرات  (۶)

سلام علیکم

قیاس شما در مورد نگاه حرام با موسیقی و قیودش مع الفارق هست. چون این دو تا دو موضوع متفاوت با شرایط مخصوص به خودشون هستند.

 

در مورد مدخلیت عرف در تشخیص غنا اگر دقت می کردید در کتاب عرف رو مستقلا مرجع تشخیص معرفی نکرده.

سؤال: گفته می‌شود تشخیص مفسده داشتن و حرام بودن غنا بر عهده مکلف است، آیا این حرف صحیح است؟

این سوال رو من مبتنی بر این کتاب این طور پاسخ دادم:

برخلاف تصور عموم، این حرف صحیح نیست. ملاک حرام بودن «غنا»، ویژگی‌های آن است. یعنی چنانچه  خواندن لهوی مضل عن سبیل الله باشد، حرام است هم برای خواننده هم برای شنونده. حالا این تشخیص با عرف است یعنی وقتی بر اساس دلایل به این نتیجه رسیدیم خوانندگی حرام، غناء لهوی مضل عن سبیل الله هست، تشخیص مصداق خارجی آن و این‌که آیا این آوازی که اجرا می‌شود، لهوی به نحو مضل عن سبیل الله هست یا نه، با عرف است. اما اگر مکلف در تشخیص عرف شک کرد، آن‌وقت تشخیص با خود اوست. اگر تشخیص داد که این صوت مصداق حرام است، می‌شود حرام.

 

پاسخ:
و علیکم السلام. اون قیاس با نگاه کردن نبود مثالی بود ساخته از خودم برای تقریب به ذهن.
نقل مثال:
" مثلا اگر بگویند به "نقوش سراب آلوده ای که مسبب عذاب تو در قیامت خواهد شد" نگاه نکن. بعد پرسیده شود منظور شما از این نقوش سرابی مستوجب عذاب چه بود؟ بفرمایند: نگاه به بدن زن نامحرم.
آیا صحیح است که اجتهاد شود هر نگاهی به بدن نامحرم حرام نیست بلکه قیودی دارد
1- نگاه به تصویر در سراب افتاده آن باشد
2- بدن دارای نقوش و تزیینات (خالکوبی و ...) باشد
3- تشخیص بدهی که نگاه تو مستحق عذاب اخروی خواهد بود! "

من گفتم عرف مستقلا مرجع تشخیص معرفی شده!!؟؟
اگر قیود ایشان را قبول کنیم (که بنده قبول نکردم) تشخیص مصادیق آن با عرف است و اشکالی به آن ندارم.
عرض کردم این قیود (لهوی و مضل بودن) مبهمه و مکلفین رو به ورطه غنایی که شما حرام می دونیند می اندازه.
اصل اشکال من به این بود که اصلا این قیود مفهومی نداره و روایت هر غنایی را لهو و مضل معرفی کرده است.

من معتقد نیستم مبهمه و در کتاب مفصل مفهومشون توضیح داده شده.

پاسخ:
شما اصل اشکال بنده رو رها کردی ...
ص 441 کتاب می گوید شاید خیلی تشخیص آسان نباشد
سپس مصادیق تعیین آن را بیان می کند:
1- تحریک شهوت
2- سوق به حرام یا ترک واجب
3- ایجاد بی مبالاتی
به نظر بنده مرز اینها در عمل زیاد واضح نیست. البته اصل نظر حقیر اینست که ذات موسیقی و غنا توهم است حتی آن آوازها و موسیقی هایی که به ظاهر جنبه مذهب و عرفان و حماسه و ... دارند. زیر و بم هایی که درون انسان را پایین و بالا می کند بدون آنکه تحولش حقیقی باشد. همانند کسی که با مخدرات به فضا می رود!!

با عرض سلام و خداقوت

خود من یک مدت موسیقی های بدون کلام و آرام بخش گوش میکردم اما واقعا حس میکردم دارم یه دارویی مثل مورفین به خودم میزنم یعنی با بیشتر گوش دادن آهنگ مدام از حس قبلیش کمتر میشد مثل یک انسان معتاد اما بعدش کم کم به صوت های قرائت قرآن روی آوردم که البته مضراتی از نظر شنوایی داره اما خوب بهتر از تمامی آهنگ ها بود به نظر بنده هم موسیقی چه از نوع حرام و چه حلال واقعا انسان رو وارد محیط غیر واقعی میکنه و مشکلات بسیاری برای انسان میاره.....

اما موسیقی های دست ساز خداوند انسان رو به خداوند هرجه بیشتر نزدیک میکنه چون دارای معنویات الهی هستند.

پاسخ:
سلام علیک و رحمت الله
بله واقعا همینطوره.
البته از نظر بنده و همینطور مرجع تقلید ما، موسیقی حلال وجود نداره و همه انواع موسیقی ها حرام و از گناهان کبیره هستند. اگر از ابتدا حکم حرمت بیان شود این تجربه ها برای مومنین رخ نمی دهد تا پس از ارتکاب و گرفتاری متوجه اثرات آن بشوند.

در این مورد خدا را شکر که شما زمامدار حکومت جمهوری اسلامی ایران نیستی. البته خوشبختانه نمی‌توانی هم باشی چون هر چه هم که باشد افغانستان نیست. مردم با دل و جانشان موسیقی را دوست دارند. تاریخ و فرهنگ ما با موسیقی یکی شده و نمی‌شود جدایش کرد و البته هیچکس هم حتی در همان افغانستان نتوانسته انسان‌ها را از لذت بردن از موسیقی و رقص و هنرهای دیگر باز دارد. حالا هر کاری دلت می‌خواهد بکن. وقتی راه زندگی تو برخلاف انسانیت انسان‌هاست عملاً امکان موفقیت در آن وجود ندارد.

پاسخ:
اگر بر فرض محال زمامداری رو دو دستی تحویل بنده بدهند خداوند رو شاهد می گیرم که هرگز قبول نمی کنم چون عقول اکثریت آماده برای نجات از توهم نیست. والحمد لله رب العالمین

سلام دوست عزیز،شما به قدری علم ندارید که نظر آقای خامنه ای که حاکم شرع هست رو نقد کنید مگر علما ،دوم اینکه احادیث بر حسب شرایط زمان باید سنجیده شود مثلا حدیثی که بنده دقیق یادم نیست وارد شده که برای ظهور ولی عصر (عج) در خانه خود نیزه نگه دارید. از امام باقر (ع)هم روایت شده آیا این به این منظور هست که در حال حاضر که تکنولوژی پیشرفت کرده ما بیایم بگیم چون امام باقر فرمودند نیزه پس حتما نیزه باید نگه داری شود؟؟،سوم اینکه یکسری احادیث هستند که دیگر در زمان حال قابل انجام باشد ،مثلا نگه داری بت و نقاشی در خانه بر حسب شرایط زمان این ها تغییر میکنه،چهارم اینکه قرآن بطور صریح حرمت غنا رو بیان نمیکنه و این بنظرم مشکل به گوش دادن آهنگ نداره،پنجم آهنگ امروزه ابزار تبلیغات و باید در برابر این همه هجوم فرهنگی که وارد میشه استفاده درست و صحیح انجام داد،بنده نمیخوام بحث را به بیراهه بکشانم ولی این همه کلیپ های مداحی از مداحان دو هزاری امروزی تولید و نشر شده است که یک مشت حرف های باطل و صدای های عجیب محتوایش هست،اگر قراره به این باشد این هم نقد کنید.

منتظر جوابتان هستم بزرگوار

پاسخ:
و علیکم السلام
حالا که علمشو داشتم و نقد کردم! نقد بنده مستدل و از کتاب ایشان است. آیت الله خامنه ای یا شخصی از جانب ایشان بیایند جواب بدهند.
حدود 12 سال پیش نامه ای تند به هفتاد نفر از مسئولان و علما از جمله نهاد رهبری نوشتم که در بالای سایتم موجود است در آنجا گفتم دروس اضافی باید بطور جهادی حذف و سالهای تحصیل بسیار مختصر و کوتاه شود در آن زمان هیچکس از مسئولان اهمیتی به عرایضم نداد تا آنجا که به عقل خودم و حرارت و تمرکزم در این دغدغه شک کردم!! چند روز پیش رهبر بطور نصیحت وار فرمود دروس اضافی را حذف کنید!
کسی نمی داند سلاح زمان ظهور حضرت چی هست شاید همان نیزه و شمشیر باشد مگه شما زمان ظهور را درک کرده اید؟!
حرام محمد صلی الله علیه وآله تا روز قیامت حرام است
درباره مداحی ها هم مطلب گذاشته ام

هر کس طبیعتا می‌تواند محمل هایی ببافد وبه عنوان نقد فتوای مرجع المراجع ولی فقیه و نائب امام زمان ارائه دهند اما به قول قدمای حوزه خداوند رحمت کند کسی را که حدش رابشناسد. بهتر است بدانید آن چیزهایی که شما و مرجع تقلیدتان درانزوای حوزه های سکولار فقط از رو خوانی کرده اید آیت الله العظمی خامنه‌ای علاوه بر تفقه در دین در متن جامعه نیزحضور ونقش موثرداشته اند و امروز به عنوان امام جامعه مسلمین مسئول تطبیق متون دینی صحیح با واقعیت های جامعه امروزی هستند تا راه هدایت وزمینه سازی تمدن نوین اسلامی وظهور حضرت حجت برای جامعه بشری هموار تر شود.در آخر پیشنهاد میکنم این شعرر رو هم از بر وتکرارکنیدتا جایی که ملکه ذهنتان شود:ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست،عرض خود میبری و زحمت مامیداری

پاسخ:
السلام علینا و علی عباد الله الصالحین
کاش بعضی ها بجای توهین و تحقیر پاسخ علمی دادن رو یاد می گرفتند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">