تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات
امروزه دیده می‏شود از آیات و روایاتی که در باب تشویق به علم اندوزی از پیشوایان دین صادر شده، در سرِدر دانشگاه ‏ها و دیوار مدارس جهت تشویق به علوم جدید غرب استفاده می‏ شود! و پیشرفتِ کشورها را بر مبنای بهره بیشتر از علوم و فن‏آوریِ خودشان می سنجند. و به  توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه تقسیم می‏کنند!
علم
 
 
علم

منظور علم در روایات چیست؟
باید توجه داشته باشیم استعمال واژه مشترک و عباراتی که برای مخاطب درست معنا نشده دستمایه ­ای است برای کسانی که قصد فریب دارند. همانند به کار بردن دوپهلویِ واژه آزادی.‏
آیات و روایات مربوط به علم و عالم نیز می‏ بایست در دامنه منظور حقیقی گوینده، ترجمه و بکار گرفته شود نه  اینکه به میل و گرایش فضای کنونی، ترجمه کنیم تا پس از رسوا شدن  این علوم و فن‏آوری اش به دستپاچگی بیافتیم.
واژه علم در روایات به معنی science نبوده بلکه معنایی فراتر و متعالی تر از دیدگاه بسته ماده گرایان دارد. ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْم
البته منظور این نیست که در شرایط کنونی ما این علوم را نداشته باشیم. بلکه فعلا و صرفا جهت مقابله با دشمن داشتن این علوم مادی برای ما ضرورت دارد. ولی درگیر کردن خیل جامعه و جوانان و نظام آموزشی با این علوم، تقدیس این علوم، بکاربردن آن در بستر معیشت و در مورد بالا تفسیر اشتباه روایت جهت توسعه و تمدن زایی اومانیستی، ایرادهای مد نظر ما می باشد.
مثلا در جامعه اسلامی نیاز است تعدادی از علما، تورات و تلمود و زبان عبری را آموزش ببینند اما اینکه از ابتدای نوجوانی پیوسته و تمام وقت تا دبیرستان و دانشگاه و دکترا، همه جامعه اسلامی، مشغول خواندن تعالیم یهود و اجرای آیین های آن شوند چه مفهومی دارد؟!

 


امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمود رسول خدا صلّی الله علیه و آله وارد مسجد شد ناگاه جماعتی را مشاهده فرمود که اطراف مردی دور می زنند. فرمود: «این چیست؟» گفته شد: «علّامه است.» فرمود: «علّامه چی؟» گفتند: «داناترین مردم است به نسب های عرب و وقایع آن و روزگار جاهلیت و اشعار عربی.» پیغمبر فرمود: «این علمی است که از جهل او ضرر و زیانی نرسد و از علم او سودی حاصل نشود. همانا علم منحصر است به سه چیز:‏ ‏آیه محکمه، یا فریضه عادله، یا سنّت قائمه. و غیر از این ها زیادت است.»‏
 
در مخیله دانش آموزان نگون بخت در نظام آموزشی شیطانی کنونی، آنقدر به علوم مادی غرب، بها و تقدس داده شده که علم حقیقی را محو کرده است.
درباره فن آوری و صنعت دانش بنیان بطور خلاصه باید گفت که نظام خلقت در غایت نظمی متناسب با علم بی انتهای خالق حکیم بنیان نهاده شده که اگر علم ناقص انسان در این انتظام دست ببرد آن را تنزل خواهد داد.

آیا می دانید از آموزش این علوم و مفید نشان دادن ثمرات آن چه کسانی سود می برند؟؟

اگر مغز!ها، مؤلفان کتب درسی و مسئولان اجرایی نظام آموزشی کشور، تعریف و درک درستی از علم و خاستگاه صحیح آن داشتند، کتب و رشته های تحصیلی به نام علوم تجربی، علوم پایه، پزشکی و ... تدریس نمی شد.

تجربه و حتی علوم انتزاعی و ترکیب این دو ممکن است برخی گزاره های جزئیه از ادراک عالم را به ما بدهند ولی هرگز از راه تجربه و ریاضیات، ساز و کارِ علمیِ جامع و مانع حاصل نمی شود. بلکه تنها منبع علم جامع و مفید وحی است.

 

نظرات  (۳)

  • امید شمس آذر
  • سخن صحیحی است.
    به قول یه بنده خدایی که میگفت : این سبک آموزش فقط دکتر و مهندس میسازه نه "انسان" ...!!!
    پاسخ:
    علوم و فن آوری مادی بستر ساخت انسان نیستند.
  • مرد مُفرد
  • به نظر شما چه باید بخوانیم؟
    لیست کنید
    پاسخ:
    مکتب وحی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">