تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات
 اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست خواهند یافت. قرب الاسناد، ص53،  بحارالأنوار، ج64 ، ص175
روایتی که در پشت اسکناس پنج هزار تومانی نوشته شد. و برنامه "تا ثریا" که بر اساس این روایت ساخته شد.
تا ثریا
سوال: آیا افراد دست اندرکار برای مشورت از نظر علمای دین بهره نمی برند؟!

منظور علم در روایات چیست؟
امروزه دیده می‏شود از آیات و روایاتی که در باب تشویق به علم اندوزی از پیشوایان دین، صادر شده در سرِدر دانشگاه ‏ها و دیوار مدارس جهت تشویق به علوم جدید غرب استفاده می‏ شود! و پیشرفتِ کشورها را بر مبنای بهره بیشتر از علوم و فن‏آوریِ خودشان می سنجند و به  توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه تقسیم می‏کنند!
علم
باید توجه داشته باشیم استعمال واژه مشترک و عباراتی که برای مخاطب درست معنا نشده دستمایه ­ای است برای کسانی که قصد فریب دارند. همانند به کار بردن دوپهلویِ واژه آزادی.‏ آیات و روایات مربوط به علم و عالم نیز می‏ بایست در دامنه منظور حقیقی گوینده، ترجمه و بکار گرفته شود نه  اینکه به میل و گرایش فضای کنونی، ترجمه کنیم تا پس از رسوا شدن  این علوم و فن‏آوری به دستپاچگی بیافتیم. واژه علم در روایات به معنی science نبوده بلکه معنایی فراتر و متعالی تر از دیدگاه بسته ماده گرایان دارد.[1] ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْم   این آخرین مرز دانش آنان است
البته منظور این نیست که در شرایط کنونی ما این علوم را نداشته باشیم. بلکه فعلا جهت مقابله با دشمن داشتن این علوم مادی برای ما ضرورت دارد. ولی درگیر کردن کل جامعه و جوانان و نظام آموزشی با این علوم، تقدیس این علوم، بکاربردن آن در بستر معیشت و در مورد بالا تفسیر اشتباه روایت جهت توسعه و تمدن زایی اومانیستی، ایرادهای مد نظر ما می باشد.
 
[1].  آیت الله سید روح الله موسوی خمینی رحمه الله در حدیث بیست و چهارم از کتاب "شرح چهل حدیث" اقسام علم و مقصود از واژه علم در روایات را بر محور روایت زیر توضیح داده اند.
 
 موسی بن جعفر علیهما السلام فرمود رسول خدا صلّی الله علیه و آله وارد مسجد شد ناگاه جماعتی را مشاهده فرمود که اطراف مردی دور می زنند. فرمود: «این چیست؟» گفته شد: «علّامه است.» فرمود: «علّامه چی؟» گفتند به او: «داناترین مردم است به نسب های عرب و وقایع آن و روزگار جاهلیت و اشعار عربی.» پیغمبر فرمود: «این علمی است که از جهل او ضرر و زیانی نرسد و از علم او سودی حاصل نشود. همانا علم منحصر است به سه چیز:‏ ‏آیه محکمه، یا فریضه عادله، یا سنّت قائمه. (نشانه استوار یا واجب راست یا سنّت پابرجا) و غیر از این ها زیادت است.»‏
 
 
 
 
...
بدان که بسیاری از علوم است که بر تقدیری داخل یکی از اقسام ثلاثه است که رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، ذکر فرمودند، مثل علم طبّ و تشریح و نجوم و هیئت، و امثال آن، در صورتی که نظر آیت و علامت به سوی آنها داشته باشیم، و علم تاریخ و امثال آن، در صورتی که با نظر عبرت به آنها مراجعه کنیم. پس، آنها داخل شوند در «آیه محکمه» که به واسطه آنها علم به الله یا علم به معاد حاصل یا تقویت شود. و گاه شود که تحصیل آنها داخل در «فریضه عادله» و گاه داخل در «سنّت قائمه» شود. و اما اگر تحصیل آنها برای خود آنها با استفادات دیگری باشد، پس اگر ما را از علوم آخرت منصرف نمودند، به واسطه این انصراف بالعرض مذموم شوند، و الا ضرر و نفعی ندارند، چنانچه رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، فرمودند. پس کلیه علوم تقسیم شوند به سه قسمت: یکی آنکه نافع به حال انسان است به حسب احوال نشآت دیگر که غایت خلقت وصول به آن است. و این قسمت همان است که جناب ختمی مرتبت «علم» دانسته و آن را به سه قسمت تقسیم فرمودند. و دیگر آنکه ضرر می رساند به حال انسان و او را از وظایف لازمه خود منصرف می کند. و این قسم از علوم مذمومه است که نباید انسان پیرامون آنها گردد، مثل علم سحر و شعبده و کیمیا و امثال آن. و سوم آنکه ضرر و نفعی ندارد، مثل آنکه فضول اوقات را انسان به واسطه تفریح صرف بعضی آنها کند، مثل حساب و هندسه و هیئت و امثال آن. و این قسمت از علوم را اگر انسان بتواند تطبیق با یکی از علوم ثلاثه نماید خیلی بهتر است، و الا حتی الامکان اشتغال پیدا نکردن به آنها خوب است، زیرا که انسان عاقل پس از آنکه فهمید که با این عمرهای کوتاه و وقت کم و موانع و حوادث بسیار نمی تواند جامع جمیع علوم و حائز همه فضایل شود، باید فکر کند که در علوم کدام یک به حال او نافعتر است و خود را به آن مشغول کند و تکمیل آن نماید. و البته در بین علوم آنچه که به حال حیات ابدی و زندگانی ‏‏جاویدان انسان نافع است، بهتر از همه است و مهمتر از جمیع آنهاست، و آن علمی است که انبیا، علیهم السلام، و اولیا امر به آن نمودند و ترغیب به آن کردند.‏ ‏‏و آن عبارت از علوم ثلاثه است چنانچه ذکر شد. و الحمد لله تعالی.‏
شرح چهل حدیث - سید روح الله موسوی خمینی
 

نظرات  (۱۷)

  • امید شمس آذر
  • خب منظور از سرزمین فارس در روایات چیست، اگر علم ایرانیان از این سنخ نیست؟؟
    پاسخ:
    علم ایرانیان؟!!
  • امید شمس آذر
  • این دانش و فنّاوری که در ایران امروز ترویج میشه.
    پاسخ:
    این ها علومی هستند که از غرب آمده و ریشه آن در انقلاب صنعتی اروپا ست. علم منظور در روایت علوم سه گانه ای هستند که رسول خدا صلی الله علیه وآله تشریح فرمودند.
  • امید شمس آذر
  • پس مردانی که از سرزمین فارس بهش چنگ میزنن کیان؟؟
    پاسخ:
    فقهای شیعه و علمای اخلاق و عرفانی که در مسیر و مکتب اهل بیت بوده اند.
  • امید شمس آذر
  • مگه اینا ایرانی نبودن؟؟
    پاسخ:
    کیا؟!
  • امید شمس آذر
  • همین فقهای شیعه و علمای اخلاق و عرفانی که در مسیر و مکتب اهل بیت بوده اند.
    پاسخ:
    طبق این روایت رسول خدا صلی الله علیه وآله و روایت ذیل آیه 54 سوره مائده، ایرانی ها خط مقدم این مسیر خواهند بود.
  • امید شمس آذر
  • این خط شکنی ایرانیان ان شاءالله قراره کی شروع بشه؟
    پاسخ:
    در طول تاریخ بوده و الله اعلم
  • امید شمس آذر
  • من در طول تاریخ هیچ عالم و فقیه ایرانی رو سراغ ندارم که نهضتی راه انداخته باشه که مردم ایران را با خودش همراه بکنه که دسته جمعی به سوی کسب معارف اهل بیت حرکت کنند و اگر سعادتمند شدند برای خودشون شدند و نه برای ملّتشون. به استثنای امام خمینی و امام خامنه ای که ایشون هم به فرمودۀ شما برای جامعه هیچ ارمغانی تیاوردند الّا سقوط حکومت طاغوت و جایگزینی که براش ارائه کردند، یک ترکیب نامتنجانس به نام جمهوری نسبتاً اسلامی بوده که به نوعی اسلام در قالب ماتریالیست محسوب میشه!! پس یا باید منتظر بمونیم امام عصر(عج) ظهور کنه و بعد از اون این سخن پیامبر(ص) محقّق بشه که اون بعیده، چون این تحقّق امکان نداره بدون زمینه باشه. یا باید -نعوذبالله- پیامبر(ص) رو دروغگو بدونیم!!!
    پاسخ:
    ماشاء الله! این همه حرف تو دلت داشتی!!
    من کی گفتم حرکت امام خمینی هیچ ارمغانی نداشت!! خاک بر سر آدم ناسپاسی که این حرف رو بزنه. ایران در ذلت و بیچارگی بود که خمینی به داد ما رسید.
    حرف بنده این بود که در زمینه سبک زندگی و نظام آموزشی راه اسلام رو نرفتیم. و همین باعث تسلط فرهنگی صهیونیسم و سران قدرت و ثروت بر ما شد. و بازهم گفتم که شاید ظرفیت زمانه تحمل و پذیرش اسلام حداکثری رو نداشت.

  • امید شمس آذر
  • و در ضمن، اگر این علما ایرانی بودن -که بودن- به احترام اونا هم که شده، نباید نام ایران رو با استهزاء درج کرد.
    پاسخ:
    استهزاش به برنامه تا ثریا ست
  • امید شمس آذر
  • در نگاه اوّل چنین برداشتی نمیشه. جمهوری اسلامی هم بزرگترین ارمغان امام خمینی بوده که باز هم نباید طوری حرف زد که در نگاه اوّل به اصلش اهانت بشه -چنانچه قابل مشاهده ست-.
    پاسخ:
    نقد بنده به وضعیت فعلی نظام بود نه انقلاب و حرکت دهه 50 و 60.
    زیاد جمهوری اسلامی رو تقدیس نکن چون یک طرفش مردم هستند و الناس عبید الدنیا ...
    البته خود آیت الله خامنه ای گفتند که بعد از 40 سال ما نه دولت اسلامی داریم نه جامعه اسلامی. در ضمن نقد یک چیز حالا خمینی باشه یا انقلاب باشه یا اصل نظام یا فرعش دلیل بر انکار فضائلش نیست.
    انقلاب ایران و جمهوری اسلامی، برپایی اسلام کامل نبود.
  • امید شمس آذر
  • انقلاب ایران و جمهوری اسلامی برپایی اسلام کامل "نبود".
    چرا "نبود" و نه "نیست" و یا "هنوز نشده"؟؟ چرا اصرار بر استفاده از افعال ماضی؟؟ طوری حرف میزنید انگار خبردار شدید که عمر نظام قراره در 40 سالگی به پایان برسه و یا از ابتدا مقرّر شده بود تمام اهداف در ظرف 40 سال تحقّق پیدا کنه!! بله، نقد یک چیز دلیل بر انکار فضائلش نیست، ولی این شیوۀ شما اسمش نقد نیست، بلکه تخریب یا همون انکاره. اینکه عنوان مطالب مشتمل ایرادگیری بر جزئیّات رو نفی اصل انتخاب میکنید، کجاش نقد محسوب میشه؟؟ هرچند قبلاً هماشاره فرموده بودید که برپایی جمهوری اسلامی از ابتدا اشتباه و بر مبنای التقاط اسلام و مدرنیته بوده.
    پاسخ:
    جمهوری اسلامی از ابتدا اشتباه که نبوده بلکه قدم بلندی به سوی اهداف اسلام بود. جمهوری اسلامی از اصل تلفیق اسلام و الگوهای غربی بود و به کرار گفته ام  که این تلفیق شاید با تناسب عقول اکثریت مردم به جای خود کار درستی هم بوده ولی هر چه بوده اسلام ناب نبوده.
  • امید شمس آذر
  • این مطلب شاید درست باشه، ولی عناوین مطالبتون جنجالی و غلط اندازه: وقتی شیطان قرآن می خواند! یعنی مسئولان وزارت علوم و اساتید دانشگاه شیطان هستند!! دستور ابلیس به مسئولان! یعنی همۀ مسئولان کشور -از جمله رهبر انقلاب- صرفاً به خاطر عدم جمع اوری محصولات تراریخته فرمانبر ابلیس هستند!! خطر یک دانشجو برای اسلام و بشریّت بیشتر است یا یک سرباز صهیونیسم؟ یعنی دشمنان اصلی ما که دشمنی اجدادشون با ما از صدر اسلام در تاریخ ثبته، از افسران مظلوم جنگ نرم بهترن!! جمهوری اسلامی اسلام در قالب ماتریالیست! یعنی اصل برپایی نظام جمهوری اسلامی -که هیچ پدرسوخته ای هم ادّعا نکرده که قراره اسلام ناب رو پیاده کنه- از ابتدا اشتباه بوده!! و... . عناوین مطالب خیلی خط شکنانه و حسّاسیت برانگیز و خود مطالب محافظه کارانه و محتاطانه ست.
    پاسخ:
    مطالب محافظه کارانه و محتاطانه نیست و مؤید عناوین است.
    از تمام عناوینم دفاع میکنم.
    بله کمی تند می نویسم شاید غیرت خواننده تکون بخوره. شما هم بجای ایراد های بنی اسرائیلی از من کمی روی مطالبم بیشتر فکر کن و وضع جامعه ای که غربی ها برای ما درست کردن را ببین.
    کسی که از فن آوری (فضا و شیمی و هسته ای و سلول های بنیادین و ربات و فضای مجازی و ... برای جنگ با دشمن استفاده می کنه مد نظر من نبوده و نیست. دشمنی من با تمدن ماده گرایی غرب است و هر کسی است که آن را ترویج می دهد. و لو روحانی! باشد.
    کسی که تراریخته را وارد می کند فرمانبر ابلیس نیست؟! کسی که از آیات قرآن و روایات برای تایید علوم دانشگاه استفاده می کنه فریب خورده شیطان نیست؟!
    همانطور که کسی که چاه نفت را باز کرد (که البته الان عادی شده و شاید ندانسته مبتلا هستند) فرمانبر ابلیس بود.
    "هیچ پدرسوخته ای هم ادّعا نکرده که قراره اسلام ناب رو پیاده کنه" نمی دونم داخل ایرانی یا خارج. ولی انگار در جریان نیستی که حضرات ادعای اسلام نابشون گوش فلک رو کر کرده بود. همین الان مسیر توسعه و پیشرفت در فن آوری رو اسلام راستین می دونن!! و تلاششون رو در جهت ساخت سد و پیشرفت پزشکی و شیمی و سلول های بنیادین و مخابرات و ... و کلا توسعه دانش بنیان را جهاد در راه خدا تلقی می کنند!!
  • امید شمس آذر
  • مطالب مؤیّد عناوین نیست. از عناوین به هیچوجه بوی نقد به مشام نمیرسه و هر چی هست، نفی و انکاره. اسلام ناب هم فقط با برپایی حکومت معصوم(ع) تحقّق پذیره. یه نفر بود که ایرانیّت اسلامی را با ایران اسلامی خلط کرده بود و اسلامیّت ایرانی رو اسلام ایرانی نامیده بود که اونهم الآن زندانه. حضرات میفرمایند حکومت ما مقدّمۀ برپایی حکومت جهانی اسلامه، یعنی در هیر و ویر مدرنیتۀ کنونی، بارقه ای از اسلام به گوش جهانیان میرسه تا بعد ان شاءالله طلب اسلام ناب و حکومت معصوم(ع) جهانی بشه. وگرنه چه نیازی به انقلاب بود، وقتی که حکومت پهلوی با جان و دل داشت برای مدرن شدن ایران تلاش میکرد؟؟
    پاسخ:
    منظور بنده رو متوجه نشدی.
    نقد من بر قسمت هایی هست که مقدمه ظهور دجال هست.
    نگفتم حکومت ضد اسلامی جمهوری اسلامی گفتم تلفیق اسلام و ماتریالیسم. یعنی بهره ای از اسلام داره و بهره ای از ماده گرایی. بر خلاف شعاری که می گفتند اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله.
    حالا شما خیلی به جمهوری اسلامی خوش بینی خودت می دونی. ولی فقط قدرت نظامی برای این حکومت مونده چون از ابتدا بسترش بر فرهنگ غرب بود.
    ممنون از پیام های شما
  • امید شمس آذر
  • در کل از جمهوری اسلامی با تمام خوبی ها بدی هایی که داره|، باید حمایت کنیم یا نه؟ یک کلمه بله یا خیر؟
    پاسخ:
    با یک کلمه نمیشه. یکبار نتانیاهو بشار اسد رو نفی می کنه یکبار یک خیر خواه سوریه. نفی اون به بخش صلاح اسد بر می گرده نفی این یکی به بخش فاسد اسد.
    امام خمینی گفت اسلام در خطره. بعد از اون دیگه در خطر نیست! همش به این کثافت هایی که به اسم اسلام فساد می کنن سلام و صلوات بفرستیم؟
    اگر به مردم نگیم که عیوب حکومت چیه و اسلام حقیقی رو معرفی نکنیم مظالم این حکومت فاسد رو به اسم اسلام می نویسند و زدگی حتی از حکومت حضرت حجت پیش میاد.
    بلایی که عمدا داره سر جوان های کشور میاد و کشور رو به یک فاحشه خونه بزرگ تبدیل کرده قابل گذشت نیست.
    جمهوری اسلامی نسبت به حکومت های دیگر فعلی در دنیا طلاست و نسبت به اسلام حقیقی، زباله.
  • امید شمس آذر
  • منظورمو متوجّه نشدید؛ هیچکس از روی خیرخواهی نفی نمیکنه. خیرخواه نقد میکنه و نه نفی. کاری با حکومتهای دیگر دنیا و با اسلام حقیقی در این مقال نداریم. جمهوری اسلامی نسبت به خودمون چیه؟ طلا یا زباله؟ وظیفۀ ما -در کنار اینکه حتماً حتماً باید نقد کنیم- در کل، تأییده یا نفی؟ یک کلمه از شجاعت میاد، طول و تفسیر از محافظه کاری.
    پاسخ:
    درباره بشار اسد منظورم نفی بود نه نقد.

    چرا باید محافظه کاری کنم؟!!
    کلامم واضح بود دیگه جای سؤال نمی مونه. وقتی وقتی میگم نسبتا اسلامی یعنی باید دربرابر دشمنانش تایید و تقویتش کرد. چون نسبت به اوضاع موجود بهتر از باقی هست.
    نسبت به خودمون باید قسمت های خوب رو تقویت و تایید و نقاط منفی رو نقد کرد و رسوا. چرا همش می خواهی سیاه یا سفید ببینی؟
  • امید شمس آذر
  • مشکل اینجاست که جمهوری اسلامی یا بشار اسد یا موارد مشابه با وجود دوگانگی هایی که درشون هست، خودشون هرکدوم یه وجود واحدن و نه دو تا. اون موقع، هم موافقانشون و هم مخالفانشون هردو با دلایل خودشون کارشون درسته!! من یک کلمه میگم: علی رغم نقدهایی که دارم و باید هم داشته باشم، کلیتش رو تایید میکنم. شما هم اگه راست میگید یک کلمه بگید جمهوری اسلامی آری یا نه.
    پاسخ:
    آری.
    راست میگم!
  • امید شمس آذر
  • پس با تیترهای جنجالی، تخریبش نکنید؛ هرچند نقد وظیفه همه مونه.
  • بهنام جدی بالابیگلو
  • سلام

    به تجربه یاد گرفته ام هرکسی علم را هدف برای خودش قرار دهد بلاخره به بن بست می رسد

    چون علم خادم است نه مخدوم

    علم باید همواره وسیله و ابزاری  باشد برای رسیدن به هدفی که از خود علم سودمندتر است زیرا ارزش انسان بالاتر از علم است

    انسان باید عاقل باشد به دو عقل
    یکی عقل معاش و دومی عقل معاد

    عقل معاد می گوید به دنبال دانشی باشیم که بتواند ما را به هدف اصلی از این مهاجرت طولانی یعنی بهشت برساند
    چون بها و قیمت انسان بهشت است
    عقل معاش هم انسان را به دنبال علوم مادی می فرستد تا بتواند در دنیا عزتمندانه زندگی کند 
    پیامبران هم از  علوم مادی فرار نمی کردند بلکه از مادیگرایی و وابستگی به دنیا بیزار بودند

    قرآن کریم صراحت دارد به اینکه خداوند به حضرت داوود صنعت زره سازی را آموخت : «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّکُمْ لِتُحْصِنَکُم مِّن بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاکِرُونَ»
    و به [داوود] فن زره [سازى] آموختیم تا شما را از [خطرات] جنگتان حفظ کند پس آیا شما سپاسگزارید
    آیه می گوید ما باید در برابر این علوم مادی هم شاکر باشیم زیرا اینها هم از نعمتهای خداوند هستند نه اینکه همیشه از این دانشها بدگویی کنیم
    همیشه گفته ام چیزی که بد است نه شیمی هست نه فیزیک و نه سایر علوم مادی

    چیزی که ناپسند است اسیر شدن قلبی و وابستگی های مادی و کنار گذاشته شدن عقل معاد هست 

    نباید انتظار داشته باشیم مردم دانشهای مادی را به گوشه ای پرت کنند
    پیامبران این رفتارها را از ما نخواسته اند
    اگر ما بخواهیم مطمئنا بدعت درست کرده ایم
    ای کاش دین را آنطور که هست تبلیغ می کردیم و ذائقه های خودمان را به دین تحمیل نمی کردیم
    پاسخ:
    سلام
    چرا مطلب رو نمی گیری برادر عزیز؟!
    کی از ماده فرار کردیم؟! عرض ما اینست که علمِ عالَم باید توسط عالَم شناس ارائه گردد نه درک ناقص نسبت به هستی. علوم طبیعت صرفا این مسیری نیست که غرب انسانگرا پس از مدرنیته طی کرده.
    یکبار اون کتاب صاحب مرده منو مطالعه کن :-)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">