تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

بحث کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران بحثی ست که مدتها در مجامع متعدد مطرح میشود در اینجا لازم دیدم نکاتی در این باره مطرح کنم.


در ابتدا باید گفت که بحث کارآمدی یا عدم کارآمدی نظام حاکم در ایران از اساس بی معنی ست. جمهوری اسلامی بجز در موارد منحصری، نظام خاصی برای مدیریت معیشت و حکومت ارائه نکرده تا سبک و سیاقش مورد نقدی جدا از سایر نظامات کشور های جهان قرار گیرد. بلکه همان الگوی سکولار غرب را برای حکومت و اداره کشور در پیش گرفت.
در واقع ما می بایست، یا درباره کارآمدی اسلام بحث کنیم یا مدرنیته. در آن ابعادی که جمهوری اسلامی الگوی حکومتی اسلام را در پیش گرفته (مانند جنبه نظامی و مبارزه با استکبار) تا زمانی که در مسیر اخلاص باشد ان شاء الله حتما کارآمد خواهد بود و در آن مواردی که مدرنیته و نظام مادی غرب را مد نظر داشته (همانند نظام توسعه و فناوری و اقتصاد و ...) نه تنها جمهوری اسلامی بلکه هر نمونه حکومتی در جهان باشد، ناکارآمدی در ذات آن خواهد بود.

نظرات  (۲)

با عرض سلام و تبریک سال جدید

والا تو فضای مجازی با صفحات پر بازدید که تبلیغ تمدن اسلامی رو دارن می کنند مدام دارن میگن که این علوم جدید غربی توسط کافران از کتابهای مسلمانان دزدیده شده و برای همینه که امروزه غرب پیشرفته تر از جوامع اسلامیه اما زمانیکه ازشون پرسیده میشه چرا مسلمانان و امامان بهش نرسیدند جوابشون اینه که مسلمانان در اون برهه مدام درحال جنگ و کشتار همدیگه بودن و فرصت کشف علوم جدید رو پیدا نکردن اما اگه بخواهیم از آیات قرآن و سیره زندگی پیامبران و امامان الگو برداری کنیم میبینیم که اصلا مسیر رو داریم اشتباهی میریم....

 

پاسخ:
سلام و رحمت الله
این حرفی که حضرات می زنند مثل اینه که هر بدعتی را وارد دین کنیم بعدا ادعا کنیم ائمه علیهم السلام فرصت نکردند وگرنه همین مسیر رو میرفتند!
اگر اتکا به علم ناقص بشر همان مسیر تطور صحیح انسان است؛ پس چرا این سبک تمدن، دائم در پشیمانی از افتخارات گذشته خودش هست؟!

فرار از مسئولیت از جانب هر کسی باشه پسندیده نیست... حرف از خوبی یا بدی شخصی نیست و لازم نیست که گفته شود اگر نتوانستیم جمهوری اسلامی رو ایجاد کنیم بپذریم و بگوییم مردم ببخشید که عمر شما رو تلف کردیم... ولی خواهشاً نگوییم که ما قدرت کافی نداشتیم ما زمان کافی نداشتیم و... که قطعا 42 سال زمان کمی نیست... خدای ناکرده نشویم مصداق همان حدیث که لا حیاء فی الدین... تمام مسئولیت و قدرت را داشته باشیم بعد با وقاحت تمام بگوییم تقصیر ما نیست تقصیر امریکاست تقصیر فلان است تحریم بودیم.. حداقل به خاطر ریا و نفاق هم شده قبول مسئولیت کنند

پاسخ:
سلام فرمایش شما درسته ولی کلام بنده چیز دیگری بود. گفتم در چهارچوب تمدن مدرن هرگز نمی توان کارآمد بود. چه ایران چه امریکا چه ژاپن چه اروپا و ....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">