تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

مدرنیته و متعلقاتش، دین و شریعتی مجزا ست و اگر آن را به عنوان روش و ابزاری خام بپذیریم، به تدریج شریعت و دینمان را تغییر می دهد.

مشخصات بلاگ
تمدن بدلی ( نقد مدرنیته ، مدارس علوم غرب و تکنولوژی )

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب و در واقع شاخه ای از جهانبینی و شریعت اومانیست است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد.

آخرین نظرات

از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده: زمانی خواهد آمد که مردمان همه رباخوار می شوند و اگر کسی نخورد غباری از ربا بر او خواهد نشست - مستدرک الوسائل

اگر از برخی حضرات پرسیده شود گرفتن و دادن سود به بانک ربا ست یا خیر، آنقدر مطلب را می پیچانند و اما و اگر هایی ناموجود را مطرح می کنند که سوال کننده گیج می شود.

 

در حال حاضر معاملات بانکی به اسم وکالت و محاسبه سود قطعی و علی الحساب انجام می شود تا از حالت ربا خارج شود.

بطور خلاصه مفهوش اینست که بانک به عنوان وکیل مبلغی پول ماهیانه به سپرده گذار به عنوان سود علی الحساب می دهد و در پایان سال محاسبه سود قطعی از کارکرد سرمایه صورت گرفته و سپس زیاد یا کمش رد و بدل می شود.

بطور مثال اگر کسی مبلغی نزد بانک بگذارد با محاسبه سود 20% ماهیانه سودش به او پرداخت می شود. در آخر سال اگر آن سرمایه 25% سودآوری برای سپرده گذار داشت 5% باقی مانده به وی پرداخت و اگر 15% بود آن 5% از پولش کم می شود.

ولی در واقع هرگز این ساز و کار در نظام بانکی به اعتراف خودشان و آنچه عیان است انجام نمی شود و به دلیل پیچیدگی قابل انجام هم نیست و تا به حال هم ندیده ایم که جایی تحقق خارجی داشته باشد.

بنابراین سود بانکی همان حکم ربا را خواهد داشت.

پیامبر صلی الله علیه و آله: إن الله عز وجل لعن آکل الربا وموکله وکاتبه وشاهدیه - امالى صدوق

خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.
 

نظرات  (۳)

با عرض سلام و خداقوت به شما

می خواستم بدون آیا در اسلام پول کاغذی به این صورت کنونی قابل قبول هست یا نه و اصلا  چیزی به نام بانک اسلامی حتی بدون ربا هم داریم یاخیر و اینکه شکل پول در اسلام باید به صورت سکه باشه یا کالا با کالا هم میشه مبادله کرد؟

ممنون

پاسخ:
علیکم السلام و رحمت الله
اول اینکه اصل بانک از بدعت های تمدن غرب هست و هرگز بانک اسلامی معنی نمی دهد. مثل دانشگاه اسلامی که معنی ندارد یا مجلس قانونگذاری اسلامی! و اینکه در عصر ما می خواهند همه امور غرب را اسلامی کنند پوشاندن لباس کعبه بر اندام بت است. البته ممکنه معاملات بانک را تا حدی اسلامی کنند همانطور که ممکنه با هواپیما صرفا سفرهای زیارتی رفت اما اصل کلام ما چیز دیگریست و آن اینست که این فرهنگ و قالب متعلق به تمدن و شریعت اسلام نیست و هرگز در دائره مدار خیر و صلاح قرار نمی گیرد.
مبادله کالا به کالا اشکالی ندارد و معاملات باطل در رساله مراجع آمده و خارج از آن حلال و بلامانع است.
اینکه پول کاغذی یا بسیاری امور جدید دیگر در اسلام قابل قبول هست یا نه، جزو مسائل مستحدثه است و در مواردی بسیار پیچیده و غیر قابل اظهار نظر در عصر غیبت که شاید به توفیق الهی در مطلبی به عنوان " افراط در اصالة الاباحة " در این وبلاگ گریزی به آن زدم.
شاید منظور شما اینست که کلا پول مذموم است و در مدینه فاضله اسلامی، شکل معامله بیشتر بصورت کالا به کالا خواهد بود. بارها ذهن خودم به همین سمت رفته ولی نمی شود نظر قطعی داد.
البته با سکه هم ربا خواری انجام میشده و پول کاغذی موجد ربا نیست. ولی ساز و کار بانکی بستر مناسب ربا خواری ست. کلا بها دادن به پول و اندوختن سرمایه و ایجاد ساختمان و نهادی کلان برای انباشت پول و جابجایی های سرمایه بدون تولید و حتی تولید و ثروت اندوزی در سطح انبوه در فرهنگ زهد و شکل درآمدزایی اسلامی جایگاهی ندارد.

به نظرم اگر مال و ثروت رو از نظر قرآن کریم بخواهیم بسنجیم با توجه با آیه ۱۴ سوره آل عمران تا حدود زیادی مشخص می کنه که سرمایه های ناچیز دنیوی بعد از زن و فرزند ، طلا ،نقره، اسب های ممتاز،انعام و کشت و کار هستند و بر خلاف دنیای امروز که سهام و سپرده و بورس و.... جزو مال حساب نمیشن.

درآیه ۸۵ سوره هود هم  حضرت شعیب تاکید میکنه که پیمانه را درست اندازه گیری کنید یعنی هرچیزی از نظر مادی دارای یک ارزش مشخصی هست و ارزش کالایی در سرزمینهای مختلف با توجه به زیادی و کمی آن کالا ، متفاوت خواهید بود اما در دنیای امروز همه چیز بر اساس پول های چاپی سنجیده میشه.

درمورد پول امروزی هم که بدیهیه که سرمایه داران با گرفتن طلا یک برگه ای تحویل شما میدهند که اتفاقا میتونند به راحتی و بدون پشتوانه این برگه ها رو چاپ کنند و مشخصه که در این سیستم سرمایه ها فقط در جیب خودشون در گردش هست و از تولید اشتغال حتی به صورت امروزی جلوگیری می کنند.

البته در کشور ما با توجه به این تورم عجیب و غریب شاید باعث بشه مردم به فکر راه دیگه ای برای مبادلاتشون باشن...

پاسخ:
به نکته جالبی اشاره کردی که بسیار قابل تأمله. به این نمونه مصداقی از این زاویه فکر نکرده بودم ولی اگه به انقاد حقیر به اصل اباحه توجه می شد خیلی مسائل رو پوشش میداد.
آیت الله حائری شیرازی کتابی به عنوان "در اسلام پول نباید کار بکند" دارند که آنجا می گویند جدا شدن ارزش از پول مسبب تورم و ربا و مشکلات اقتصادی ست.

سلام

اجازه هست که مطالبتون رو در فضای مجازی به اشتراک بزارم با ذکر منبع؟

پاسخ:
علیکم السلام
مشکلی نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">